PR-заходи, проведені у рамках XIX Львівського книжкового форуму

У статті поетапно проаналізовані PR-заходи, а саме: фестивалі, презентації та акції, які були проведені у рамках ХІХ Львівського книжкового форуму.

Article gradually painted PR-activities, such as festivals, presentations and events that were held as part of the nineteenth Lviv Book Forum.

Основним питанням сьогодення є визначення особливостей нових елементів виставки під час організації її PR-кампанії. Вивчення виставки дозволить виявити позитиви використання, а також недоліки цього комунікативного засобу. Тому на сьогодні PR-заходи є важливим науковим напрямком, що потребують свого вивчення.

Аналіз попередніх досліджень. В статті були використані дослідження українських та зарубіжних менеджерів, науковців та дослідників, зокрема, роботи І. Альошиної, С. Блека, М. Горкіна, Е. Добробабенко, А. Зверінцева, Ф. Котлера, А. Куліша, Т. Лук’янець та ін.

Метою статті є вивчення інтегрованих PR-комунікацій виставки в процесі її проведення на прикладі виставкової діяльності Форуму видавців.

Виклад основного матеріалу дослідження. Форумом видавців у Львові є міжнародним книжковим форумом, який відбувається кожного року у вересні. Цей захід є одним з найбільших українських книжкових ярмароків та одним з наймасовіших заходів такого типу серед країн Східної Європи. У Палаці мистецтв і біля палацу Потоцьких у Львові розташовуються головні експозиції форуму видавців. Девізом форуму є слова: «Amor librorum nos unit» (лат. «Любов до книг нас єднає») [4].

Ідею створення цього заходу у Львові розробила Олександра Коваль – майбутній президент Форуму, ще у1994 році, і того ж року втілила її у життя. Крім того, громадська організація «Форум видавців» ось уже декілька років займається плануванням, організацією та проведенням книжкової виставки-ярмарку у Львові за підтримки Львівської обласної державної адміністрації та Львівської міської ради. Щодо видавців, то вони не тільки беруть участь у виставці, але й окреслюють та намагаються вирішити в рамках Форуму проблеми видавничої справи. За кілька років діяльності даної організації виробився певний план проведення Форуму або, іншими словами, стратегія. Підготовка та реалізація цих планів відбувається в кілька етапів.

Організація «Форум видавців» розширює свої кордони і проводить багато різних акцій за межами Львова і безпосередньо за межами самого Форуму. Такими акціями стали: «Територія свободи» (2003 – 2004 рр.) – тур письменників по 10 різних містах України із збіркою «Нерви ланцюга. 25 есе про свободу». Відбувся ряд книжкових виставок, серед яких – «Форум видавців у Верховній раді» (2006 р.), ярмарок «Форум видавців у Секретаріаті Президента» (2006 р.), виставка в «Галереї Лавра» (м. Київ, 2008 р.).

В 2012-му році в ярмарку взяли участь 764 українських та іноземних видавництв книг та періодичних видань, видавничі і книготорговельні організації, виробники та розповсюджувачі електронних видань, програмного забезпечення, аудіо- та відеопродукції. Серед учасників також були громадські організації, літературні агенції, культурні центри та фонди [8].

Впродовж чотрироьх днів ярмарку його відвідали близько 45 тисяч гостей, з них з квитками 21650 осіб, решта – безкоштовно [8]. Більше 4 тисяч осіб змогли пройти на ярмарок безкоштовно у безкоштовні години (кожного дня  півгодини зранку і за півгодини до закриття виставки вхід був безкоштовним). За перше місце у конкурсі «Найкраща книга Форуму 2012» боролися 378 книжок від 84 українських видавництв [5].

На ХІХ Львівському форумі вперше:

– відбувався фестиваль літературного фестивалю «Контекст»;

–  очікуваним гостем Форуму видавців був лауреат Букерівської премії;

– літературний фестиваль відкривали  у храмі Пресвятої Євхаристії;

– 62 локації – це найбільша кількість місць проведення акцій Форуму ;

– з’явилися два нові комерційні партнери – «Київстар» і МАУ;

– телеканал «Україна» – генеральний інформаційний партнер Міжнародного Літфесту;

– у Форумі взяли участь 337 різних авторів;

– у проведенні заходу допомагали 218 волонтерів (близько 50-ти з них були з інших міст України).

А тепер варто детальніше розглянути основні події, які найбільше привернули уваги відвідувачів. Першим був проведений фестиваль літературних фестивалів «Контекст», який спрямований на подальше розвинення літературного менеджменту. У межах даного фестивалю пройшло 12 професійних (бліц-презентації учасників фестивалю, воркшопи від українських культурних менеджерів та іноземних, дискусії та круглі столи) і більше 20-ти публічних заходів (інтеракції, авторські читання, презентації), у яких взяло участь більше 30-ти культурних менеджерів та близько 50-ти авторів з різних куточків України.

Львівське представництво PechaKucha Night та HR-кав’ярня організувала динамічну презентацію власних проектів учасників фестивалю, де кожний зміг представити свої 20 слайдів презентації по 20 секунд на кожний. Фасилітатори агентства психологічного супроводу Sodium координували інтерактивний вступ до створення Української літературної сітки, який відбувся у форматі круглого столу, де всі вільно обмінювалися думками та пропозиціями. Українські менеджери культури роздумували, чи варто, яким чином і у якій формі створювати мережу літературних організацій, щоб розвивати в майбутньому українське літературне середовище.

В загальному публічні інтеракції, які відбулися у духовному театрі «Воскресіння», відвідало більше 1000 осіб. Та найбільш відвідуваним заходом «Контексту» став воркшоп від відомого австрійського письменника Мартіна Поллака – більше 50-ти осіб [2].

Львівський міжнародний літературний фестиваль (з 2006-го року) з цікавою темою «Подорожі до літератури» – є одним з найбільших літературних фестивалів у Центральній та Східній Європі. В межах цього фестивалю відбулося 263 події, учасниками яких стало багато письменників, поетів, митців, перекладачів, інтелектуалів з 18-ти країн світу.

Акції Літфесту відвідало більше 10 тисяч осіб. Найпопулярнішою з них була акція  «Ніч поезії і музики нон-стоп», яку відвідало 738 гостей. Під час заходу свої вірші змогли прочитати понад 40 поетів з різних країн: України, Росії, Польщі, Сербії, Латвії, Австрії, Норвегії, Канади, США, Австралії та Хорватії, а в музичній частині виступили такі гурти: ZAPASKA&BeBoBul, ГИЧ-оркестр, ZSUF & dr.Adam Nigredo, Діля та Орест Криса [1].

Також не менш цікавою подією в рамках Форуму став Міжнародний фестиваль перекладів «TRANSLIT» (з 2011-го року) спрямований на промоцію перекладацької роботи. В межах «TRANSLITу» відбулось більше 40 подій, серед учасників самих лише перекладачів було майже 60 осіб, крім них у фестивалі взяли участь  автори з різних країн світу. В рамках фестивалю представили новостворену Творчу спілку перекладачів та письменників, а також створили «Маніфест перекладача».

Найвідвідуванішим заходом «TRANSLITу» стала презентація першого фінсько-українського словника. В рамках цього фестивалю відбувся Видавничий бізнес-форум (з 2006-го року) – це спільні сесії практиків книжкового ринку, на яких відбулося 9 лекцій та майстер-класів, три круглі столи на теми: «Чи буде українська книга після виборів?», «Створення видавцями власної книготорговельної мережі», «Як назвеш корабель, так він попливе», також відбулася презентація бізнес-книги Адріана Сливоцького «Мистецтво творення попиту: як передбачати прагнення покупців» проведена Львівською Бізнес Школою УКУ. Як сказала Вікторія Руденко (координатор бізнес-програми): найцікавішими темами, які розглядалися і на які зверталася увага в даній книзі є: створення та робота інтернет-книгарні, рекламна кампанія в Інтернеті, версія книг для різних мобільних пристроїв, рекламна кампанія з мінімальними витратами, оподаткування книжкових підприємств.

Був проведений вебінар «Що ми можемо зробити задля участі України у міжнародних порівняльних дослідженнях якості освіти?», з участю відомих діячів: Альгірдаса Забуліоніса – міжнародного консультанта з питань оцінювання якості освіти; Лілії Гриневич –  засновника Українського центру оцінювання якості освіти; Олени Бех – представника Європейського Фонду Освіти (European Training Foundation); Ігоря Реморенка –  заступника міністра освіти Російської Федерації; Ігоря Шияна –  завідувача лабораторії якості освіти Московського педагогічного університету та Вадима Денисенка –  головного редактора тижневика «Коментарі».

Ще одним PR-заходом Львівського книжкового форуму стали благодійні акції. На Форумі видавців відбулася благодійна акція «Українські книжки – сільським бібліотекам». На акцію 1812 відвідувачів Форуму пожертвували 2341 книжку. Дана акція мала тривати до кінця листопада. Всі зібрані книги під час акції були передані в сільські бібліотеки Львівщини. Акція організована за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» [7].

Наступною була акція «Третій вік: задоволення від читання», яка була проведена з ініціативи компанії JTI. Завдяки цій акції книжковий ярмарок та акції Форуму змогли відвідати більше 6 тисяч людей похилого віку. Першій тисячі відвідувачів була надана можливість скористалися спеціальною можливістю придбати книжки українського видавництва зі знижкою – 30 грн.

Спеціально для літніх відвідувачів відбулася дискусія за участі Романа Іваничука, Валерія Шевчука, Галини Крук і Григорія Семенчука «Як отримувати задоволення від читання в літньому віці». Дискусію відвідало близько 100 осіб [7].

Учасниками «Книжкової антикризи» стало 21 українське видавництво. Близько 200 книг даних видавництв продавалися зі знижкою 20%. Загалом таким способом було продано близько 10 тисяч примірників.

Акція «Придбай книгу – врятуй дитину», організатором якої став письменник з Києва Микола Хомич, який усі гроші, отримані за продаж на Форумі його книги «Время»,  віддав на лікування дітей, хворих на лейкемію. Було продано 60 примірників на 3000 грн. , які письменник перерахував Благодійному фонду «Порятунок дитини з лейкемією» на лікування дітей гематологічного відділення однієї з Львівських лікарень. Акцію підтримали художники Львівської галереї «Primus» і подарували дітям свої картини [6].

Висновки. З вище описаного можна зробити певні висновки. По-перше, Львівський книжковий форум був насичений найрізноманітнішими як за тематикою, так і за видовою характеристикою подіями. Це, в свою чергу, дало змогу охопити строкату аудиторію, об’єднати її і задовольнити її книжкові інтереси.

По-друге, важливим етапом проведення даної виставки є використання PR-засобів. Він полягає в тому, щоб зацікавити відвідувачів, привернути їхню увагу. Для цього було проведено конкурси, лотереї, вручено нагороди та присвоєно відзнаки, розповсюджено роздатковий матеріал, також гостям та відвідувачам пропонувалося заповнити анкети про відповідність Форуму або залишити свої відгуки на спеціальних сайтах.

Крім цього, на виставці діяли спеціальні прес-центри, усі супутні події виствітлювалися у ЗМІ. Після завершення Форуму у Львові, подія продовжує жити своїм життям на сторінках інтернету. Зокрема, підведені підсумки проведення даної виставки, з’явилися фото, публікації, відгуки, побажання, зауваження, пропозиції. Це сприяє вільному зворотному зв’язку, який є найефективнішим показником у PR.

Список використаних джерел та літератури

  1. Кривий, І. Львівський книжковий форум ставить рекорди: 30 тисяч відвідувачів та 800 промо-акцій [Електронний ресурс] І. Кривий // ФАКТИ. ICTV. – 2005. – Режим доступу: http://www. fakty.ictv.ua. – Загол. з екр. (18.10.2012).
  2. Мельник, О. Реанімувати треба не видавничу справу, а… читача [Електронний ресурс] О. Мельник // «Урядовий кур’єр»: інтернт-версія газети центральних органів виконавчої влади України. – 2005. – Режим доступу: http://www. ukurier.gov.ua. – Загол. з екр. (20.11.2012)
  3. Мельник, О. У Львові – «Книжкова антикриза» [Електронний ресурс] О. Мельник // «Урядовий кур’єр»: інтернт-версія газети центральних органів виконавчої влади України. – 2005. – Режим доступу: http://www. ukurier.gov.ua. – Загол. з екр. (24.11.2012).
  4. Міжнародний книжковий «Форум видавців у Львові» 12-16 вересня 2012 р. [Електронний ресурс]: портал української книжкової індустрії uabooks.info / Офіційний сайт. Режим доступу: http://www.uabooks.info.ua. – Загол. з екр. (13.11.12)
  5. Офіційна статистика 19 Форуму видавців у Львові 12-16 вересня 2012 [Електронний ресурс]: «infolviv.net» – культурна афіша Львова / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.infolviv.net. – Заголовок з екрану (15.11.12).
  6. У Львові вирує Форум видавців [Електронний ресурс]: інтернет-видання «Рідна країна» / Офіційний сайт. Режим доступу: http://www. ridna.ua. – Заголовок з екрану (19.11.12).
  7. Фестиваль розпочато. Львів відкрив Міжнародний книжковий форум [Електронний ресурс]: Вікна-новини телеканалу СТБ / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www. vikna.stb.ua. – Загол. з екр. (18.11.12).
  8. Форум видавців у Львові – 2010 [Електронний ресурс]: Блог про Львів, життя та інші приколи Vorobus.COM / Офіційний сайт. – Режим доступу : http://www.vorobus.com. – Заголовок з екрану (11.10.12).

Залишити відповідь