Закономірності російської інтервенції в державах Східної Європи

Глизь Дарина Костянтинівна

студентка групи ММВ-61

Науковий керівник:

Сидорук Тетяна Віталіївна

доктор політичних наук, професор

Анотація. У статті розглянуто безпекову ситуацію в регіоні Східної Європи, зокрема в Азербайджані, Україні, Вірменії, Грузії, Молдові та Білорусі. Проаналізовано  форми та мотиви втручання Російської Федерації у внутрішні справи цих держав. Досліджено основні аспекти «жорсткої сили» Російської Федерації в регіоні. В представленій роботі доповнено та систематизовано інформацію про геополітику Росії в Східній Європі, виділяючи та порівнюючи основні риси та інструменти військової інтервенції РФ.

Ключові слова: Східна Європа, Росія, заморожені конфлікти, сепаратизм, війна в Україні

Abstract. The article examines the security situation in the region of Eastern Europe, in particular in Azerbaijan, Ukraine, Armenia, Georgia, Moldova, and Belarus. The forms and motives of the Russian Federation’s intervention in the internal affairs of these states are analyzed. The main aspects of the “hard power” of the Russian Federation in the region have been studied. The presented work supplements and systematizes information about Russia’s geopolitics in Eastern Europe, highlighting and comparing the main features and tools of the Russian military intervention.

Keywords: Eastern Europe, Russia, frozen conflicts, separatism, the war in Ukraine

За останні два десятиліття відбулось тектонічне зрушення в міжнародному політичному середовищі. У Східній Європі розпад Радянського Союзу означав раптову появу нових незалежних держав і вимагав швидкої та належної реакції на зміну геополітичного контексту.

Кордони Радянського Союзу збігалися з кордонами імперської Російської імперії (1550–1914 рр.) протягом 69 років (1922–1991 рр.). Відносно мирний розпад Радянського Союзу 1991 року означав кінець імперії. Проте рішучість Кремля підтримувати заморожені конфлікти на своїй периферії та забезпечити обмежений суверенітет колишніх радянських республік свідчить про те, що розпад імперії та розлучення між республіками все ще тривають.

Дії Росії, спрямовані на підтримку сепаратистських сил у всьому ближньому зарубіжжі.  Будучи багатонаціональною державою, часта підтримка груп меншин, що відкололися, може створити небезпечний внутрішній прецедент, що загрожує територіальній цілісності самої Росії. 

Нагірний Карабах

Будучи першим пострадянським замороженим конфліктом, Нагірний Карабах створив прецедент для пізніших рухів за незалежність. Регіон площею приблизно 1700 квадратних миль повністю розташований у межах міжнародно визнаних кордонів Азербайджану, хоча азербайджанці та вірмени боролися за контроль понад століття. На відміну від інших розглянутих конфліктів є додатковий гравець: Вірменія, яка змогла спрямувати повстанцям додаткові ресурси з їхньої діаспори та Росії. Іншим унікальним фактором є допомога Росії обом сторонам протягом усього конфлікту, а не лише сепаратистським силам. Карабахські та азербайджанські сили отримували розвідувальну підтримку та постачання зброї з Росії [13].

 Російська підтримка карабаських вірмен мала різні форми. Як було сказано вище, Росія постачала повстанцям зброю та дані військової розвідки. Крім забезпечення поставок, є твердження, що 336-й полк російської армії брав активну участь у захопленні Ходжали [2]. Крім того, азербайджанська армія спіймала шістьох елітних солдатів спецназу з російської 7-ї армії, які допомагали силам Карабаху. Протягом багатьох років російські позики Вірменії на закупівлю зброї багато хто вважав неявною підтримкою армії Нагірного Карабаху, а остання позика спонукала Міністерство закордонних справ Азербайджану опублікувати ноту протесту [10].

Незважаючи на те, що Росія надавала допомогу карабахським вірменам, вона також надсилала навчальний персонал азербайджанським військовим, оскільки війна тривала, і навіть захищала азербайджанського генерала Сурата Хусейнова та його приватну армію.

Підтримка Росією обох сторін у цьому конфлікті ускладнює аналіз.  Однак те, що можна охарактеризувати лише як явну відплату, після того, як Азербайджан відмовився підписати пакт про безпеку СНД карабаські вірмени розпочали військовий наступ, під час якого вони фактично отримали контроль над територією південно-західного Азербайджану.  зв’язуючи Нагірний Карабах із власне Вірменією.  Після ратифікації Азербайджаном договору безпеки в 1993 році Росія почала надавати військову допомогу, хоча й не в такому обсязі, як вірменам.  Російські спроби вести переговори були явно мотивовані бажанням відновити та посилити свій вплив у регіоні.  Крім того, спроби посередництва мали на меті протидіяти зусиллям Туреччини розширити вплив НАТО і встановити довгострокову російську військову присутність в обох країнах.  Це було досягнуто частково завдяки тому, що Вірменія протягом усієї війни постійно покладалася на захист від Росії, що зрештою змусило її погодитися на присутність російських військ.  Однак рішення Азербайджану вийти з угоди про безпеку через п’ять років зруйнувало ці зусилля, сприяючи посиленню підтримки Росією Вірменії та Нагірного Карабаху [3].

 Поточні угоди з постачання зброї як Вірменії (і Нагірному Карабаху), так і Азербайджану приносять ключову вигоду гравцям в оборонній промисловості, потенційно підтримуючи авторитарний внутрішній режим Росії.

Південна Осетія

 Подібно до Нагірно-Карабахської війни, конфлікт у Південній Осетії також стався на Кавказі.  Спірний регіон розташований на півночі Грузії вздовж кордону з Росією.  На відміну від попереднього випадку, південноосетинський конфлікт має дві глави: перша південноосетинська війна 1991-1992 років і ширша російсько-грузинська війна 2008 року.

 На відміну від Нагірного Карабаху, підтримка Росією справи Південної Осетії була набагато більш відкритою.  Це пов’язано з відсутністю проксі-держави, як-от Вірменія, через яку б відбувалося постачання, присутністю республіки Північна Осетія в Росії, а також через більш бойові відносини Грузії з радянським, а пізніше російським урядом.

 Хоча Грузія стверджує, що росіяни надавали військову підтримку південним осетинам [], це важко підтвердити незалежними джерелами.  Через часові рамки конфлікту.  більшість бойових дій відбувалися, коли Грузія ще була частиною СРСР.  Через це важче встановити явну військову підтримку Росії під час конфлікту, оскільки роль Москви полягала головним чином у підтримці внутрішнього порядку.  Ситуація 2008 року стала драматичною зміною, коли Росія розпочала війну проти Грузії від імені Південної Осетії.

 Південна Осетія залежить від Росії навіть у найнеобхіднішому постачанні, оскільки Москва по-суті укомплектовує війська та інституції цього утворення.  До 2010 року Південну Осетію населяло лише 30 000 осіб, і Росія вклала в цю територію 840 мільйонів доларів.  Зараз Росія «утримує приблизно від 7000 до 9000 військовослужбовців, сил безпеки та прикордонних сил, а також будує та реконструює постійні військові бази, порушуючи перемир’я, досягнуте за посередництва головуючої в ЄС».  Здійснюючи драматичний крок у березні 2015 року, Росія підписала договір про офіційне приєднання військових сил та економіки Південної Осетії до своїх власних.  Це являє собою серйозну еволюцію та сигналізує про фактичну анексію Південної Осетії [18].

 Окрім військової та економічної допомоги, Південна Осетія отримала також дипломатичну підтримку.  Після перемоги в російсько-грузинській війні 2008 року Росія офіційно визнала Південну Осетію як суверенну державу 28 серпня 2008 року. Крім того, після конфлікту 1992 року велика кількість південних осетин отримали російське громадянство, хоча регіон був міжнародно визнаний як  територія Грузії [15].

 Це стосується і Абхазії Від початку руху за незалежність політична еліта Грузії активно намагалася переорієнтувати країну на Захід.  Незважаючи на цю західну орієнтацію, рейтинг політичної свободи Грузії залишився частково вільним, навіть після обрання нібито ліберала Саакашвілі [9].

 Як і Азербайджан, Грузія підписала пакт про безпеку СНД лише після того, як не змогла відвоювати свої сепаратистські території.  Вона вийшла з пакту в 1999 році і залишається поза ОДКБ.  Уряд Грузії подав Індивідуальний план дій партнерства з НАТО в 2004 році, і йому було обіцяно майбутнє членство під час саміту НАТО в квітні 2008 року, незважаючи на серйозні заперечення Росії.  Крім того, відмова Грузії допустити російські війська на свою територію різко контрастує з миротворчими силами, дислокованими в Південній Осетії.  Дії Росії, схоже, спрямовані на запобігання будь-якій подальшій інтеграції із Заходом.  Підтримка Росією сепаратистських регіонів спрямована на те, щоб рішуче зменшити привабливість пропозиції Грузії щодо Плану дій щодо членства або здійснення будь-яких інших важливих кроків до вступу Грузії до НАТО. Сепаратистські сили дали можливість Москві перешкодити посиленню прозахідної орієнтації Грузії в політиці безпеки [7].

 Російські чиновники неодноразово заявляли, що їхнє втручання в ці конфлікти має на меті захистити етнічних росіян.  Під час прес-конференції, на якій було оголошено про участь Росії у війні 2008 року, міністр закордонних справ Лавров заявив, що «Росія не допустить, щоб смерть її співвітчизників залишилася безкарною». Російський представник у НАТО Дмитро Рогозін був ще більш відвертим:  «питання використання військової сили для захисту наших громадян є питанням принципу». Медведєв стверджував, що «захист життя та гідності наших громадян, де б вони не були, є беззаперечним пріоритетом для нашої країни». Але надаючи громадянство південним осетинам, російські претензії щодо захисту своїх громадян дійсно створюють хиткий привід для втручання. Росіяни в Грузії становили 6,3% у 1989 році, навряд чи великий відсоток населення і навіть не  найбільша меншина.  Етнічні росіяни зменшилися до 1,5% до 2002 року та до 0,7% у 2014 році.  Що ще важливіше, населення Південної Осетії майже повністю складалося з осетин і грузин [16].  Нестабільність у Грузії через її сепаратистські регіони та військову присутність Росії психологічно впливає на клімат для розвитку всього енергетичного транзитного коридору розглядається європейськими державами як спосіб зменшити їх високий рівень залежності від російської нафти та газу [1].

Населення Південної Осетії все ще виступає проти тісніших зв’язків з ЄС і США. Від початку конфлікту в 1991 році південні осетини активно агітували за анексію Росією.  Ці заклики стали гучнішими після того, як Грузія продовжила вступ до ЄС замість членства в ЄАЕС.

Придністров’я

Ситуація з Придністровською Молдавською Республікою схожа на два згадані вище конфлікти, хоча й з деякими унікальними історичними факторами.  У той час як інші заморожені конфлікти були локалізовані на Кавказі, Придністров’я знаходиться у Східній Європі. Ще однією важливою відмінністю є недавня історія Молдови як частини Румунії, яка стала частиною СРСР під час Другої світової війни. У міжвоєнний період Придністров’я та Молдова  належали до різних країн.  Придністров’я вперше увійшло до складу Української Республіки в 1924 р., і було приєднано до Молдови після 1940 року [11].

Росія не надає жодної офіційної дипломатичної підтримки Придністров’ю, а регіон залишається невизнаним усіма державами-членами ООН.  Проте Росія неодноразово закликала Молдову поважати  волю придністровського народу.

 Придністровських повстанців підтримав російський 14-й армійський полк і підкріпили українські та російські добровольці [14].  Присутність 10 000 військ союзників давала придністровським військам дві важливі переваги:   великий запас радянської зброї та джерело охочих новобранців.  Російський генерал Грачов називав 14-ту армію «гарантами безпеки», тоді як президент Придністров’я Смирнов зазначив, що «республіка вижила лише завдяки Росії та 14-й армії».

 Мало того, що сили повстанців під час конфлікту отримували підтримку від російської 14-ї армії, нібито нейтральні російські миротворці чітко підтримали тираспольський режим у зміцненні його військового потенціалу та створенні армії Придністров’я, яка тепер чисельністю переважає армію Молдови [8].

 Окрім військової підтримки, фінансова допомога Росії підтримує платоспроможність придністровської економіки. Податкових надходжень недостатньо, щоб покрити основні витрати, тому Росія надає 100 мільйонів доларів на рік і безкоштовні постачання природного газу на суму додаткових 270 мільйонів доларів [5].

Україна

У квітні 2014 року розпочались бойові дії між українськими військовими та підтримуваними Росією сепаратистськими повстанцями, які захопили деякі міста в переважно російськомовному східному регіоні України. Відтоді вони переросли у відверту, але неоголошену Росією війну.

Сепаратисти-повстанці почали з’являтися на сході України незабаром після того, як Росія вторглася та анексувала Крим, де ймовірні кримські сепаратисти насправді виявилися російським спецназом без розпізнавальних знаків. Вони захопили такі міста, як Слов’янськ і Донецьк, у східному регіоні, нібито через обурення проти протестів, які призвели до повалення проросійського президента України Віктора Януковича.

Повстанці, ймовірно, мають певну місцеву підтримку, проте вони були озброєні та підтримувані російським урядом. Один із найважливіших лідерів повстанців, Ігор Гіркін, є російським громадянином і військовим ветераном, який звільнився зі служби внутрішньої безпеки Росії за кілька тижнів до того, як почав керувати повстанцями, серед яких, як вважається, є російські спецназівці без розпізнавальних знаків.

Хоча президент Володимир Путін наполягає на тому, що Росія не вторгалася на схід України, російські солдати, танки та самохідна артилерія перетинають кордон із середини серпня 2014 року, що можна назвати лише ворожим вторгненням. Зовні російське вторгнення виглядає так, ніби воно спрямоване на підтримку проросійських повстанців на сході України, які почали втрачати позиції на початку серпня, коли українська армія поновила наступ на них. Згідно з такою думкою, російські війська існують для того, щоб утримати повстанців від повного розгрому та продовжити дестабілізацію України.

Росія роками підтримує повстанців і розпалює насильство на сході України або тому, що хоче підтримувати постійну сепаратистську кризу (як це було зроблено в Грузії та Молдові), щоб мати важелі впливу на український уряд, або тому, що хоче дати собі привід вторгнутися на основі порятунку східних українців, а потім анексувати цю територію, як це було в Криму. Інша можливість полягає в тому, що РФ хоче змусити український уряд або Захід піти на якісь поступки. 

Та замість поступок повномасштабна війна Росії проти України консолідувала не лише внутрішні сили України, але й змусила Європейський Союз діяти в спільній зовнішній та безпековій політиці єдино та запустити спільний проект для технічної підтримки українських військових. Держави-члени ЄС схвалили створення військової місії на території ЄС для задоволення нагальних потреб України у військовій підготовці та ухвалили додаткове фінансування військової допомоги Україні через Європейський фонд миру. 17 жовтня Рада закордонних справ створила Місію військової допомоги ЄС (EUMAM Ukraine) у відповідь на терміновий запит України про підтримку. Місія має на меті сприяти відновленню Збройних Сил України шляхом широкомасштабних навчань (першою групою стали 15 000 українських солдатів) [19].

До 2022 року було б логічним вважати, що Путін переслідує якусь безпосередню стратегічну мету боротьби на Донбасі, і зупиниться, коли відчує, що досяг її. Але 21 лютого 2022 року Володимир Путін виголосив промову виклавши довгий список скарг як виправдання «спеціальної військової операції», оголошеної наступного дня. Хоча ці нарікання включали тривалу суперечку щодо розширення Організації Північноатлантичного договору та форми архітектури безпеки в Європі після холодної війни, промова зосереджувалася на набагато більш фундаментальному питанні: легітимності української ідентичності та її державності. Це відображало світогляд, який Путін давно висловлював, наголошуючи на глибокій єдності між східними слов’янами — росіянами, українцями та білорусами, які всі походять від Київської Русі, — і припускаючи, що сучасні держави Росія, Україна, і Білорусь мають розділити політичну долю як сьогодні, так і в майбутньому [17].

На основі огляду російської політики випливає чотири гіпотези чому Росія заохочує та підтримує заморожені конфлікти в колишніх радянських державах.

 1. Країни, які активно співпрацюють з Заходом, більш імовірно зазнають російського втручання. Ця гіпотеза стверджує, що російське втручання використовується для послаблення країн, що обирають про-західну зовнішню політику, у спробі зберегти свій регіональний вплив і захистити свої політичні та економічні інтереси.

2. Країни з великою російською національною меншиною частіше страждають від російського  втручання. Тобто Росія захищає етнічні меншини від «ворожих» урядів у республіках колишнього СРСР.  Ця гіпотеза ґрунтується зокрема на заявах російських політиків та В. Путіна про надання притулку вразливим групам населення.

3. Країни, які лібералізують свою економіку, швидше за все зазнають російського втручання. Ця гіпотеза зосереджена на економічних системах і сприйнятті загроз як рушійних факторах російської інтервенції. Росія дестабілізує зусилля з лібералізації режимів і створення вільної ринкової економіки, оскільки вона розглядає це як пряму загрозу своєму внутрішньому режиму.  Це тісно пов’язане з дискусіями про передбачувані загрози та політичну безпеку, оскільки політична система Росії базується на клептократії.  Таким чином, розрив зв’язків цієї системи по всьому СНД підривав би правлячий клас Росії [6].

 4. Колишні радянські країни з групами меншин, які протистоять про-західній політиці уряду, більш схильні до російського втручання. Росія розглядає спроби вестернізації як загрозу.  Однак це означає, що Росія занадто слабка для прямого втручання, тому вона посилює внутрішні заворушення у відповідь на дії Заходу, що суперечать її інтересам. Внутрішні заворушення використовуються як інструмент для запобігання подальшим спробам інтеграції із західними інституціями.

 На основі наведених вище доказів можна зробити кілька висновків.  Трьома найважливішими факторами, що визначають російське втручання та підтримку сепаратистів, є наявність неспокійної етнічної меншини, про-західна зовнішня політика уряду та існування геополітичних альтернатив.  Окремо ці фактори не пояснюють дії Росії, але їх збіг визначає необхідну умову для російського втручання.  Усі ці фактори присутні і в повномасштабній війні в Україні.

Попри це в регіоні Східної Європи існує два приклади держав, що попри російське військове втручання обирають європейський та атлантичний вектор зовнішньої політики.

Російська схема окупації в Грузії в 2008 році і на сході України в 2014 році була практично однаковою. Для багатьох грузин війна в Україні 2022 року нагадує російське вторгнення в їхню власну країну в 2008 році. Після цього п’ятиденного конфлікту Росія визнала два сепаратистські регіони Грузії – Абхазію та Південну Осетію – і розмістила там свої війська. Відтоді Тбілісі, як і Україна після анексії Криму, ще сильніше наполягав на тіснішій інтеграції із Заходом через тісніші зв’язки з Європейським Союзом та Організацією Північноатлантичного договору, навіть якщо членство в жодному з цих органів не здавалося одразу ймовірним. Проте, на відміну від України, ситуація в Грузії залишається на рівні замороженого конфлікту, що створює додаткову напругу: «чи повториться російська тактика повномасштабного наступу і в Грузії?» З іншого боку, як це не парадоксально, жахливі події в Україні можуть посилити безпеку таких малих держав на кордонах з Росією, як Грузія. В її випадку це вимагатиме принаймні трьох речей: більш твердої прихильності країн-членів ЄС і НАТО щодо безпеки Грузії; внутрішня демократична консолідація; і найголовніше — поразка Росії [12].

Список використаних джерел та літератури

  1. Allison R. Russia Resurgent? Moscow’s Campaign to ‘Coerce Georgia to Peace’. International Affairs. 2008. (Royal Institute of International Affairs). vol. 84, no. 6, pp. 1145- 1171.
  2. Azerbaijan: Seven Years of Conflict in Nagorno-Karabakh. Human Rights Watch. 1994. Washington DC.
  3. Betts W. Third Party Mediation: An Obstacle to Peace in Nagorno Karabakh. SAIS Review. 1999. vol. 19, no. 2, pp. 161-183.
  4. Bloodshed In the Caucasus: Violations of Humanitarian Law and Human Rights in the Georgia-South Ossetia Conflict, Human Rights Watch. 1992. Washington DC.
  5. Całus K. Transnistria’s Economy Going from Bad to Worse. New Eastern Europe. 23 January 2015.
  6. Dawisha K. Putin’s Kleptocracy: Who Owns Russia? 2014. 1st ed, Simon & Schuster, NY.
  7. Eiff H. The OSCE Mission to Georgia and the Status of South Ossetia. OSCE Yearbook. 2008. vol. 1, no. 1, pp. 35-43.
  8. Ernst I. Transnistria slumps as Moscow pulls the strings. IntelliNews. 2016. 27 May 2016.
  9. Freedom in the World 2016, Freedom House, Washington DC.
  10. Goltz T. Letter from Eurasia: The Hidden Russian Hand. Foreign Policy. 1993. no. 92, pp. 92- 116.
  11. Human Rights In Moldova: The Turbulent Dniester, Human Rights Watch. 1993. Washington DC.
  12. In Ukraine, Georgia Sees Powerful and Worrying Parallels. International Crisis Group. 2022. URL: https://www.crisisgroup.org/europe-central-asia/caucasus/georgia/ukraine-georgia-sees-powerful-and-worrying-parallels (дата звернення: 22.11.2022)
  13. Ismailzade F. The Geopolitics of the Nagorno-Karabakh Conflict. Global Dialogue, 2005. vol. 7.3, no. 4, pp. 104-111.
  14. Lynch D. New Thinking About Frozen Conflicts. Helsinki Monitor. 2005. vol. 16, no. 3, pp. 192- 195.
  15. Owen E., Lomsadze G. Georgia: All-Out War Looms in South Ossetia. EurasiaNet, 8 August 2008.
  16. Putin signs a treaty integrating the breakaway Georgian region of South Ossetia into Russia. Associated Press. 18 March 2015.
  17. Putin’s speech on Ukraine. Reuters. 2022. URL: https://www.reuters.com/world/europe/extracts-putins-speech-ukraine-2022-02-21/ (дата звернення: 22.10.2022)
  18. South Ossetia: The Burden of Recognition, International Crisis Group. 2010. Tbilisi/Brussels.
  19. The EU establishes a Military Assistance Mission to support Ukrainian Armed Forces and endorses additional funding under the European Peace Facility. The Diplomatic Service of the European Union. 2022. URL: https://www.eeas.europa.eu/eeas/eu-establishes-military-assistance-mission-support-ukrainian-armed-forces-and-endorses_en (дата звернення: 22.11.2022)

Залишити відповідь