Одним з найяскравіших представників християнського року є американський гурт «Red», що грає альтернативний рок, хард-рок і пост-гранж і утворився 2004 р. у місті Нешвіл, штат Тенесі – місці, де християнський рок знайшов свій початок. Рок-група починала свій шлях у Пенсільванії, переспівуючи відомі християнські гімни. За словами Джейсі Раунча, бас-гітариста, назва гурту є скороченням від слова Redemption, що в перекладі з англійської означає «спокута». Однак серед фанатів також побутує думка, що слово «red» як «червоний» символізує кров Ісуса Христа.
6 червня 2006 р. група випустила свій перший альбом «Кінець тиші» («End of Silence»). Вже на своїй дебютній роботі група продемонструвала прекрасний рівень виконання : музичного (особливо вразили гітари ) і вокального. Пісня «Вдихни у мене життя» («Breathe Into Me») відразу стала хітом, і, разом з «Вже позаду» («Already Over») та іншими приголомшливими синглами, зробила Red однією з найуспішніших християнських груп 2006 р. Після виходу альбом зайняв 194 місце в чарті Billboard Top 200 і був номінований на Греммі. До 2009 року було продано 320 000 копій. [7]
За словами провідного вокаліста групи Майка Барнса, основними темами творчості Red є пристрасть, біль і спокута. Пісні альбому «Кінець тиші» («End of Silence») малюють картину чудесного звільнення з безодні страху і відчаю. Ніби кінець духовного запустіння, коли все довкола людини – суцільна глуха та байдужа тиша. Сингл альбому «Вдихни у мене життя» («Breathe Into Me»), що у перекладі українською означає «вдихни у мене життя», є першим криком, який розриває непроникну тишу. Цим треком, гучним та харизматичним, вокаліст просить Бога допомогти йому не впасти у безодню пристрастей та відчаю, що простирається над кожною людиною, і від падіння в яку може врятувати лише Божа благодать. В другому синглі альбому – «Вже позаду» («Already Over») – описується той період життя християнина, коли людина приймає шлях Христа, визнає Бога як абсолютну любов і свого єдиного захисника. Головною темою пісні «Розчинився» («Lost») є повне «розчинення» в Богові, готовність віруючого провести все своє життя, розчинившись у ньому. Трек «Шматки» («Pieces») описує шлях розбитого чоловіка, що втратив себе на життєвому шляху. Лише зустріч з Богом допомогла йому знайти та зібрати «шматочки» розбитого себе. Трек «Трата часу» («Wasting Time»), на відміну від приведених раніше, не є посланням Богу. В ньому автор говорить дияволу, що той лише гає час, намагаючись затуманити йому очі та збити з правильного шляху, який він вже вибрав для себе.
Через три роки після випуску першого, у 2009 р. вийшов другий студійний альбом групи – «Невинність та істинкт» («Innocence & Instinct»). Альбом дебютував на 15-му місці в Billboard 200. За приблизними оцінками за перший тиждень було продано близько 40 000 екземплярів, що дозволило новому альбому зайняти перші місця практично у всіх чартах світу. Innocence & Instinct був номінований на Греммі в номінації «Кращий рок-госпел альбом». Innocence & Instinct одразу вийшов у двох редакціях. Самі музиканти коментують його так: «Наш новий альбом присвячений вивченню боротьби між світлом і темрявою всередині кожного з нас – між свободою і тими інстинктами, які змушують нас робити те, що нам зовсім не хочеться робити. І це війна впродовж всього нашого життя». [7]
Тематика альбому відобразилася і на його звучанні. Гітарні рифи стали важчими, а барабан та перкусія інтенсивнішими. На відміну від першого альбому, де мала місце лірика і тягучість звучання, в другому більше місця займала експресія.
Перша композиція альбому – «Боротьба всередині» («Fight inside») – якомога краще передає тематику альбому. Пісня просякнута болем і бажанням людини відкинути свою гріховну суть, однак від природи грішній, їй важко позбутися того бруду. В цьому треці відображається людська суперечливість, болюча боротьба, що ламає кожного з нас протягом всього життя. На противагу напруженості і переученості попередньої пісні «Ніколи не буду таким, як раніше» («Never be the same») висловлює дяку Господу і обіцянку, що після знаходження світла у його уособленні людина більше не буде такою, як раніше. Композиція «Зізнання» («Confession»), що в перекладі з англійської означає «зізнання», є чистосердечним зізнанням виконавця в тому, що він соромиться і боїться того «тваринного», що несуть в собі людські інстинкти, і що спричиняє йому багато болю. Трек «Назавжди» («Forever»), як заключна композиція альбому, зберігаючи шалену енергетику, передає всю надію автора на Бога, що «незважаючи ні на що чекав його додому, привів його додому». [2, c. 50]
Два попередні альбоми групи «Red» були номіновані на «Греммі», і музиканти продовжують піднімати планку. Третій альбом «Допоки ми маємо обличчя» («Until We Have Faces») вийшов ще більш потужним музично і лірично, що повністю відображає розвиток групи в останні роки. Починаючи з перших секунд пісні «Корм для машини» («Feed The Machine») і до останніх акордів «Гімн по тому, хто пішов» («Hymn For The Missing») альбом не відпускає слухача ні на мить. Майкл Барнс, Антоні Армстронг, Ренді Армстронг і Джо Рікард – ці хлопці, можливо, записали кращий альбом 2011 р. Основна тема альбому – унікальність людини. Автори писали про те, наскільки кожній людині важливо знайти себе в цьому світі, не злитися з системою.
Перший сингл нового альбому Корм для машини» («Feed the Machine»), що в перекладі української означає «корм для системи», вразив всіх слухачів своєї різкістю і напористістю. Якщо раніше тексти пісень були спрямовані на внутрішній світ людини, внутрішній діалог людини з Богом, то цей трек стає поворотним у творчості гурту – через нього автори звертаються до кожної людини як, в першу чергу, особистості у світі. У світі, де останнім часом більше стверджується культ байдужості, вседозволеності та бездуховності. Співак, використовуючи свою найпотужнішу зброю – власний вокал, кричить до слухачів і просить, закликає їх прокинутися. Роззирнутися, подивитися у себе, щоб не стати черговим заручником системи, що забезпечує її існування. Оскільки все починається з нас самих.
Другий сингл альбому, що носить назву «Безликий» («Faceless») повертається до більш звичного для гурту діалогу людина-Бог. Розуміючи, що все мирське є наносним, несправжнім, тим, що приховує істинну природу, автор просить у Бога виправити це, заповнити собою порожнечу, яка призводить до «обезличення» кожної людини. Схожою за тематикою і звучанням є ще одна, мало не найсильніша композицією альбому – «Глибоко похоронений» («Buried Beneath»). Вона також є зверненням до Бога, криком про допомогу в той момент, коли людині погрожує перспектива бути похованим під власними ілюзіями та самообманом, за допомогою якого вона намагається склеїти до купи шматки свого зруйнованого світу. Однак дві останні пісні альбому, незважаючи на напругу та боротьбу, яка завжди мала місце в музиці та текстах виконавців, є легкими, сповненими надії та віри у краще. «Не самотній» («Not Alone») та «Найкраще ще попереду» («Best Is Yet to Come») – висловлення авторів віри у любов Бога до кожної людини та у благість його.
Загалом творчість гурту – приклад безперервного розвитку, бажання підкорити нові горизонти в поєднанні з власним, неповторним, впізнаваним стилем. Теми, що турбують не тільки християнина, а й будь-яку думаючу людину, у їх творчості втілені та висловлені глибокими, емоційними треками. Любов до віра у його любов, суперечливість та двоякість людської натури, відчай та страх – всі ці теми знайшли відображення у творчості гурту.
«Старший брат» попереднього бенду, схожий за звучанням та за піднятою тематикою – «Skillet», був заснований в Мемфісі, штат Тенесі 1996 р. подружжям Джона та Корі Куперів. Вони грають альтернативний рок, християнський рок, альтернативний рок, індастріал-рок та пост-гранж. Як і «Red», два альбоми цієї групи, а саме «Collide» 2005 р. та «Comatose» 2007 р. були номіновані на премію «Греммі» у номінації «Кращий рок-госпел альбом». [8]
Якщо в «Collide» християнська тематика майже повністю витіснена любовною лірикою, то у Comatose відбувається повернення до християнського року. Однак з музичної точки зору, музичне програмування, що в альбомі 2007 р. було використано значно частіше, ніж у попередньому, є свідченням певного занепаду композиторського таланту групи. Крім того, певна кількість музичних критиків на кшталт Стіва Лоузі дали змішані відгуки, висловивши думку, що альбом буде популярний на радіо християнської музики, але в будь-якому іншому місці багато його просто проігнорують через його неоригінальность. Однайк сайт Jesus Freak Hideout дав альбому високу оцінку, назвавши його «закликом до дії для віруючих і любовним листом тим, для кого настали важкі часи». На сайті Christianity Today також позитивно оцінили альбом, поставивши йому 4 зірки з 5, але написали, що балади в альбомі були занадто поп-орієнтовані в порівнянні з більш «важкими» композиціями гурту.
Перший синг альбому «Переродження» («Rebirthing») не виділяється зі стилістики і тенденції групи, в ньому присутні піднесені мотиви, сильні гітарні соло та звучання скрипки на задньому плані. «Переродження», про яке співає гурт, настає для людини тоді, коли вона приймає Бога та повністю покладається на нього. «Падіння в безодню» («Falling Inside the Black») – чергове уповання людини на Бога, який зможе запобігти «падінню у прірву». Не найоригінальніше порівняння, варто зазначити, однак ця композиція є однією з небагатьох в альбомі, що не пов’язана з інтимною лірикою. Трек «В пошуках ангелів» («Looking For Angels») виділяється на фоні інших, оскільки куплети виконуються речитативом, а не співаються клином, як то є притаманно «Skillet». Пісня насправді є мало не найоригінальнішою річчю, і хоч приспів співається на доволі легковажний, простий мотив, слова декламатора є дуже актуальними для кожної людини. «Шукання янголів» кожна людина може інтерпретувати для себе так, як їй завгодно – сприймаючи слова буквально або ж як метафору пошуку власного сенсу життя. [10]
«Awake» – сьомий студійний альбом християнської рок-групи. «Awake» став найбільш комерційно успішним альбомом групи. У перший тиждень після релізу було продано більше 68 000 копій альбому, завдяки чому він зайняв 2 місце в американському чарті Billboard 200. Також Awake став першим і на даний момент єдиним альбомом Skillet, який отримав сертифікат платинового диска від Американської асоціації звукозаписних компаній. А на церемонії Billboard Music Awards 2011 р. альбом переміг у номінації «Кращий християнський альбом». [8]
За тематичним змістом пісні в «Awake» відрізняються від пісень в «Comatose». Якщо думка послання в Comatose полягало в тому, що не можна розсипати своє життя і потрібно прокинутися від сну, то в Awake ми вже доходимо до того місця, де ми «прокинулися» і розуміємо, що в нашому житті і в усьому світі є серйозні проблеми, з якими потрібно впоратися. Основним автором пісень для альбому є Джон Купер, всі пісні засновані на його власному досвіді. Записуючи пісні для альбому, він хотів зберегти все те, що людям сподобалося в Comatose, але при цьому не загубити оригінальність нового альбому. Більшість пісень в альбомі оповідають про проблеми особистого характеру, таких як: дорослішання, необхідність бути чесним із самим собою і схильність до чужому впливу. Піснями в яких співається про проблеми більш масштабного характеру є «Я прокинувся, я живий» («Awake and Alive») і «Герой» («Hero»).
«Ми живемо в непростий час, коли складається таке враження, що новини з кожним днем стають все безумніше, а в суспільстві є невизначеність», – говорить Купер. «Іноді тобі здається, що надії немає, і ти хочеш здатися, але чому б не подивитися на речі прокинувшись живим? У житті повно перешкод, і іноді, коли ти заглядаєш усередину себе, ти можеш відчувати, що тебе гнітять твій гріх і «монстр», який живе всередині кожної людини. Але чим більше ти розумієш, що тобі потрібен Христос, тим менше ти зациклюєшся на всьому цьому, і все більше думаєш про Христа. Все про що ми співаємо у цьому альбомі може торкнутися кожного , і якщо таке раптом трапиться з вами, наші пісні дадуть вам зрозуміти , що ви не самотні». [8]
Насправді останній альбом гурту є не лише комерці йно найуспішнішим, а й найглибшим, найактуальнішим для християнського року у смисловому навантаженні. Саме він є результатом розвитку та постійної роботи музикантів над собою, і саме його якість є причиною того, що люди прийняли його. Музиканти вперше для себе зачіпають питання, що стосуються прощення, смерті, духовного монстра. Не зрадивши власній автентичності, автори і музики, і текстів все ж змогли перерости себе, ставши на один щабель вище.
Іншим представником американського християнського року є гурт «P.O.D.», що стилістично значно відрізняється від попередніх двох гуртів. «P.O.D.» – американська альтернативна християнська група з міста Сан-Дієго, Каліфорнія. Неодноразово номінована на премію Греммі. Працює в стилях репкор, ню-метал, альтернативний метал, християнський метал, додаючи елементи реггі. [3, c. 39]
Назва групи – абревіатура від «Payable On Death» в перекладі означає «виплата в разі смерті». «Payable on Death» – це банківський термін, але група метафорично переносить його на образ Ісуса Христа, який спокутував гріхи всього людства. Альбоми «P.O.D.» були продані в цілому в кількості більше 13 мільйонів копій по всьому світу. Наразі це одна з найуспішніших християнських альтернативних груп нашого часу. [5, c. 144]
«Satellite» – другий альбом гурту, записаний на мейджор-лейблі і шостий альбом в загальній дискографії групи. Найбільш продаваний альбом групи, «Satellite» вийшов у продаж 11 вересня 2001 р. Практично всі кліпи з даного альбому увійшли в 20 самих кращий музичних відео всіх часів, притому кліп на пісню «Живий» («Alive») посів перше місце. За лірику пісні «істьнації» («Youth of the Nation») Пол Сандовал був увічнений в залі Слави Року, в залі кращих авторів пісень. Всього вийшло 4 синглу з цього альбому: «Живий» («Alive»), «Бум» («Boom»), «Молодість нації» («Youth of the Nation»), «Супутник» («Satellite»).
Альбом є апогеєм творчості музикантів. І хоч після нього було випущено ще 2 студійних альбоми, перевершити шостий у них не вийшло. Тим не менше, хлопці продовжують працювати, і те, що вони надалі залишаються однією з найпопулярніших християнських рок-груп не лише у США, а й у всьому світі говорить саме за себе.
Ще однією відомою християнською групою з Сан-Дієго є група «Switchfoot», заснована 1996 р. Вона відома тим, що розробила так званий «Switchfoot sound» – щільний звук, важкий гітарний драйв, прикрашений красивими електронними імпровізаціями і легкими баладами. Назва «Switchfoot» є серферским терміном, який описує процес, коли серфер змінює ноги для того, щоб зайняти більш вдалу позицію на дошці. «Ми всі з дитинства захоплюємося серфінгом , так що прекрасно розуміємо зміст цього терміна. «Switch foot» означає розвернутися в інший бік, стоячи на дошці. Таким чином, ми мали на увазі радикально новий підхід до життя і музиці», – пояснюють музиканти походження назви гурту. [4, c. 78]
У 2008 р. група записала пісню «Це мій дім» («This Is Home») до фільму «Хроніки Нарнії: Принц Каспіан». За словами лідера групи Джона Формана, джерелом натхнення для «Це мій дім» («This Is Home») стала саме однойменна книга Клайва Льюїса. «Я завжди захоплювався унікальною здатністю Льюїса описувати красу цього світу. Це не той будинок, для якого ми були створені, але це те місце, де ми повинні змінювати суспільство», – говорить Джон. Власне, немає нічого дивного в тому, що соліста християнського рок-гурту міг надихнути саме, Клайв Льюїс – не лише відомий фантаст, а і богослов. Практично всі пісні, включно з першого до останнього альбому, несуть в собі не просто душевний, але і духовний зміст. Будучи віруючим і натхненним, Джон Форман у своїх піснях прославляє Бога. [9]
Отож, США, як місце засновнування жанру християнського року, задали основні тенденції до його розвитку. Саме на території США представлене найбільше розмаїття та кількість християнських рок-гуртів, що, власне, і робить цю країну найрозвинутішою в сфері християнського року. В цій країні християнський рок настільки широко поширений, що групи, які грають цей доволі специфічний жанр, стають на одному рівні зі всіма іншими найпопулярніими гуртами. Тематика, яку піднімають у своїй творчості американські християнські рок-гурти є і антропоцентричною, націленою на духовні і філософські пошуки і переживання християнина і кожної, навіть невіруючої людини, та теоцентричні, націлені на прославлення Господа як єдине джерело спасіння і надії.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
- Альтернатива. Опыт антологии рок-поэзии. М. 1991. 237 с.
- Андреева И.Н., Голубкова Н.Я., Новикова Л.Г. Молодежная субкультура: нормы и системы ценностей // Социологические исследования. 1989, № 4. С.48-56.
- Балагушкин Е.Г. Религиозно-мистические влияния в молодежной контркультуре // Контркулътура и социальные трансформации. M. 1988. С.63-82.
- Васильєва Л. Л. Рок-музика як фактор розвитку культури другої половини ХХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ст. канд. мистецтвознавства : 17.00.01 – теорія та історія культури / Васильєва Л. Л. – К., 2004. – 19 с. Воробьева Т.А. История ансамбля “Битлз”. Л., 1990. 287 с.
- Голубева Т.Л. O феномене рок-культуры // Духовные ценности советской молодежи /Социологический аспект/: Сб.научн.трудов. М. 1988. С.138-154.
- Лингво-лаборатория Амальгама: мы стираем границы между язиками [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.amalgama-lab.com/
- Офіційний сайт гурту «Red» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.redmusiconline.com/news/2013/6/17/perfect-life-featured-on-pinball-rocks-app.html
- Офіційний сат гурту «Skillet» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.skillet.com/rise
- Офіційний сат гурту «Switchfoo» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.switchfoot.com/c/index-b
- Синейко Д. Бути чи не бути християнській рок-музиці [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://risu.org.ua/article_print.php?id=41375&name=society_digest&_lang=ua&