Оцінка фінансової спроможності об’єднаної територіальної громади (на прикладі Шишацької ОТГ)

Гордєєва Олександра Сергіївна
студентка 5 курсу,
спеціальність “Фінанси, банківська справа та страхування”

Науковий керівник:
Мамонтова Наталія Анатоліївна
д. е. н., професор, завідувач кафедри фінансів, обліку і аудиту

Оцінка фінансової спроможності об’єднаної територіальної громади (на прикладі Шишацької ОТГ)

У статті розглядається фінансовий аспект реформи децентралізації, від якого, у великій мірі залежить успішність функціонування об’єднаних територіальних громад, Проаналізовано фінансову спроможність Шишацької ОТГ, шляхом оцінювання джерел доходів бюджету та витрат даної територіальної громади. Визначено основні фінансові переваги внаслідок утворення об’єднаної територіальної громади. 

Ключові слова: децентралізація, об’єднана територіальна громада, фінансові ресурси, фінансова спроможність, місцевий бюджет.

Annotation. The article considers the financial aspect of decentralization reform, on which the success of the united territorial communities largely depends. The financial capacity of Shishatska OTG is analyzed by assessing the sources of budget revenues and expenditures of this territorial community. The main financial benefits due to the formation of a united territorial community have been identified. 

Keywords: decentralization, united territorial community, financial resources, financial capacity, local budget.

Постановка проблеми. Сьогодні в Україні відбувається процес децентралізації, що веде за собою важливі зміни для країни. Цей процес викликає багато протирічь та має як і переваги, так і деякі недоліки. 

Одним з головним завдань реформи децентралізації є забезпечення сталого розвитку об’єднаних територіальних громад. Для виконання цього завдання потрібно забезпечити належну фінансову спроможність територіальних громад, а також ефективність використання ними власних фінансових ресурсів. 

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Вивченням та аналізом процесу децентралізації у своїх працях займалися О. Кириленко, Б. Малиняк, В. Письменний, В. Русін [3], Г. Маркович [4]. 

Розкриття цього питання є достатньо широким та детальним, проте внаслідок постійних змін в економіці країні, з’являються нові проблеми, які потребують поглибленого висвітлення.

Виклад основного матеріалу. У статті досліджується фінансова спроможність Шишацької ОТГ, яка розташована у Шишацькому районі Полтавської області. Дана територіальна громада є цікавою для аналізу, оскільки почала своє функціонування з початку реформи децентралізації у 2015 році та була серед 20 ОТГ – лідерів фінансового моніторингу в 2016 – 2017 роках.

Шишацька ОТГ утворена рішенням Полтавської обласної ради від 13 серпня 2015 року «Про утворення Шишацької об’єднаної селищної територіальної громади Шишацького району Полтавської області та призначення перших місцевих виборів депутатів Шишацької селищної ради та Шишацького селищного голови». Територіальна громада є об’єднанням Шишацької селищної ради та Баранівської, Великобузівської, Великоперевізької, Воскобійницької, Гоголівської, Жоржівської, Ковердинобалківської, Куйбишевської, Михайликівської, Пришибської та Сагайдацької сільських рад Шишацького району. Адміністративний центр — смт Шишаки.

Загалом, у процесі децентралізації Полтавщина є доволі активним регіоном України серед інших.

Бюджету Шишацької територіальної громади в 2016 році було передбачено виплату найбільшої в області субвенції з державного бюджету на формування інфраструктури ОТГ – 14,4 млн. грн.

При аналізі виконання дохідної частини бюджету Шишацької територіальної громади з перших років децентралізації, можемо спостерігати реальне зростання ресурсів.

Рис.1. Виконання доходів загального та спеціального фондів бюджету Шишацької ОТГ за 2016-2019 роки (тис. грн)

Отже, дохідна частина бюджету за загальним фондом збільшилась у 1,3 рази у 2019 році, порівняно з 2016 роком. За спеціальним фондом у 1,2 рази. [5]

Одним з головних показників фінансової спроможності бюджету ОТГ є обсяг власних доходів на одного мешканця (співвідношення обсягу надходжень доходів загального фонду без трансфертів до кількості мешканців ОТГ). 

Рис.2. Обсяг власних доходів на одного мешканця Шишацької ОТГ за 2015-2019 роки (грн.)

В Шишацькій ОТГ спостерігається позитивна динаміка зростання цього показника. Протягом 2015-2019 років обсяг доходів загального фонду на 1-го мешканця збільшився у 5,7 разів. [6]

Аналізуючи дохідну частину бюджету ОТГ, важливим показником, що характеризує стан фінансової спроможності громади є рівень дотаційності бюджетів. Рівень дотаційності бюджету (питома вага базової/реверсної дотації у власних доходах) розраховано як співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів ОТГ (без субвенцій). Даний показник ілюструє рівень залежності бюджету громади від державного бюджету.

Рис.3. Рівень дотаційності бюджету Шишацької ОТГ за 2016-2019 роки 

У Шишацькій ОТГ спостерігається зменшення рівня дотаційності до -8,2%, що свідчить про незалежність бюджету громади від державної допомоги.

Наступним кроком дослідження є аналіз видаткової частини бюджету територіальної громади, оскільки це показує наскільки раціонально використовуються фінансові ресурси громади.

Таблиця 1.

Видаткова частина бюджету Шишацької ОТГ (тис. грн.)

 2016 рік2017 рік2018 рік2019 рік
Загальний фонд72754,7 112081,3 140318,6 149604,4 
Спеціальний фонд32957,8 42212,7 29291,5 15560,7 
% виконання 88,13 95,0 98,0 95,0 
Відхилення від плану, тис. грн. (-,+) -14241,3 -8139,7-3495,2-8642,5 

Протягом років децентралізації спостерігається стабільне недовиконання видаткової частини бюджету.

Також під час визначення фінансової спроможності бюджету громади, слід звернути увагу на обсяг капітальних видатків на 1-го мешканця.

Рис.4. Видатки розвитку (капітальні видатки) на 1-го мешканця (грн.)

Обсяги проведених капітальних видатків відображають фінансову та інституційну спроможність ОТГ щодо можливостей їх соціально-економічного розвитку, створення матеріальних активів або отримання відповідного соціального ефекту.

Важливе значення у аналізі фінансової спроможності ОТГ має оцінка видатків на утримання апарату управління у фінансових ресурсах бюджету територіальної громади.

Рис.5. Питома вага видатків на утримання апарату управління у власних ресурсах (без трансфертів) (%)

При більшій фінансовій спроможності бюджету частка видатків на утримання апарату управління буде меншою, оскільки такі витрати (без урахування витрат капітального характеру, пов’язаних із утриманням органів управління) мають відносно сталу величину. Тому, у бюджетах із більшим ресурсом витрати на апарат управління у відсотковому вираженні є меншими. Відповідно, такі територіальні громади можуть спрямувати більше фінансових ресурсів на розвиток своїх територій та більш важливих галузей.

У Шишацькій ОТГ протягом 2017-2019 років спостерігається збільшення частки видатків на утримання апарату управління у власних ресурсах, що свідчить про збільшення видатків на обслуговування службовців. Дане явище має негативні наслідки, оскільки зменшується обсяг коштів, які потенційно можна було спрямувати на розвиток громади.

Висновки. Після проведеного аналізу можна зробити висновок, що Шишацька територіальна громада має достатню фінансову спроможність, оскільки дохідна частина бюджету з початку утворення ОТГ збільшується, а фінансові ресурси використовуються раціонально. Це обумовлено тим, що на території територіальної громади функціонують бюджетоутворюючі підприємства, а також наявний якісний апарат управління. Ще одним позитивним явищем є зменшення обсягу капітальних видатків на одного мешканця за роки існування об’єднаної територіальної громади.

Крім низки переваг Шишацької ОТГ, існують також недоліки, які слід детально проаналізувати та виправити. Наприклад, зростання обсягу видатків на обслуговування апарату управління. 

Отже, процес бюджетної децентралізації, при правильному проведені та забезпеченні раціонального управлінського апарату, є запорукою добробуту для окремих громад, а також максимально ефективним інструментом для забезпечення розвитку регіонів України. 

Список використаних джерел

  1. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року № 280-р «Про затвердження розподілу обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад у 2019 році» URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-rozpodilu-obsyagu-subvenciyi-z-derzhavnogo-byudzhetu-miscevim-byudzhetam-na-formuvannya-infrastrukturi-obyednanih-teritorialnih-gromad-u-2019-roci  (дата звернення 05.05.2020)
  2. Рішення Полтавської обласної ради від 13 серпня 2015 року «Про утворення Шишацької об’єднаної селищної територіальної громади» URL: https://docs.google.com/viewer?url=http://oblrada.pl.ua/ses/6/30/10.pdf (дата звернення 05.05.2020)
  3. Планування та управління фінансовими ресурсами територіальної громади / О. Кириленко, Б. Малиняк, В. Письменний, В. Русін. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Планування_та_управлі.html?id=zLJzCwAAQBAJ&redir_esc=y  (дата звернення 05.05.2020)
  4. Маркович Г. Особливості місцевих бюджетів на 2018 рік. URL: http://decentralization.gov.ua/news/7794 (дата звернення 05.05.2020)
  5. Офіційний сайт Шишацької об’єднаної територіальної громади URL: http://shyshacka.gromada.org.ua (дата звернення 05.05.2020)
  6. Офіційний сайт «Децентралізація в Україні». URL: https://decentralization.gov.ua(дата звернення: 05.05.2020)

Залишити відповідь