ЕКОНОМІКА В СЕРЕДОВИЩІ МАГАЗИНУ ДОДАТКІВ GOOGLE PLAY


Notice: Undefined index: plus_sharedcount_enabled in /usr/local/www/data-dist/naub/wp-content/plugins/simple-share-buttons-adder/php/class-buttons.php on line 670

Notice: Undefined index: bar_sharedcount_enabled in /usr/local/www/data-dist/naub/wp-content/plugins/simple-share-buttons-adder/php/class-buttons.php on line 672

 

Гулюк Андрій Сергійович
студент 4 курсу, спеціальності “Економічна кібернетика”

Науковий керівник
кандидат психологічних наук, старший викладач Коцюк Ю.А.
Національний університет «Острозька академія»

 

Економіка в середовищі магазину додатків
«Google Play»

Анотація. У статті описана сфера розробки та розповсюдження додатків на смартфони, а також висвітлена окрема система – Google Play, для однієї з найбільш популярних
операційних систем Android. Основне завдання статті – звернути увагу експертів економічного напряму на дослідження в даному середовищі, оскільки система на нашу думку може розвиватися не в тому напрямку через недостатню кількість ефективних економічних моделей та прогнозів. В статті також будуть описані вже існуючі види монетизації додатків, а також фактори які мають безпосередній вплив на дохід від Android додатків.
Ключові слова: Google, Android, Google play, AdMob, додаток, економіка, економічне середовище, монетизація, дохід, розробники, операційна система, інтернет, публікації, реклама, продаж додатків, внутрішні платежі, смартфон.

Annotation. This article describes sphere of development and spreading of smartphone applications. Also, system of Google play, which is made for one of the most popular operational systems -Android, is highlighted. Main purpose of this article is to draw economic experts ‘ attention to researches in this environment, as this system, in our opinion, cannot develop because of lack of effective economic models and forecasts. Existing ways of monetization and factors, which directly influence income from Android applications, are explained in this article too.
Key words: Google, Android, Google play, AdMob, application, economics, economic environment, monetization, revenue, developers, operating system, internet, publications, advertising, app sales, internal payments, smartphone.

Постановка проблеми. Google Play – магазин додатків від Google, що дозволяє власникам пристроїв з мобільною операційною системою Android та іншими завантажувати і купувати різні застосунки, книги, фільми і музику. Рахунок розробника, який дає можливість публікувати програми, коштує 25 $. Платні застосунки можуть публікувати розробники не з усіх країн .
Враховуючи неабияку популярність платформи Android, яка у 2017 році стала першою платформою яка досягнула 2 млрд. активних користувачів щомісячно [1], значна частка яких припадає на використання Google Play, можна з впевненістю говорити про актуальність дослідження даної платформи як зі сторони користувачів, так і для розробників додатків. До того ж вражаюча кількість варіантів монетизації додатків, починаючи з інтегрованих платежів, і закінчуючи цілими системами які допомагають розмістити рекламу у своєму додатку підтверджують актуальність саме економічної складової, яка є невід’ємною частиною функціонування системи Google Play.
Аналіз останніх досліджень та публікацій. На даний момент економічна складова Google Play не досліджувалася на відповідному рівні ні одним з експертів економічного напрямку. Проте Google повною мірою описує теоретичні аспекти своєї системи. В мережі інтернет опубліковані статті по статистиці Google Play відносно інших подібних систем, а також загальну кількість користувачів за певні періоди, яку повідомляла Google на різних прес конференціях. Також в мережі інтернет існує багато публікацій від розробників, які включають в себе звітність за різні періоди, а також деякі додаткові теоретичні відомості, які можна дізнатися безпосередньо під час розробки додатку та публікації в системі Google Play. Детальна інформація такого ж роду доступна на прикладі додатку DotaTiming, опублікованого 20 січня 2018 року безпосередньо автором.
Метою дослідження є визначення основних економічних аспектів системи Google Play, а також види та приклади монетизації розміщених додатків у даній системі.
Виклад основного матеріалу. Смартфони стали невід’ємною частиною людського життя. По даним порталу byyd.me, на початок 2018 року четверть населення землі має власний смартфон, і зараз даною категорією телефонів користується понад 2.5 мільярда людей.
Як відомо, взаємодія користувача з апаратною складовою, а в нашому випадку зі смартфоном реалізована за допомогою операційної системи. І одним з лідером на ринку смартфонів є операційна система від компанії Google – Android. За даними від глобального експерту з поведінки покупців Kantar Wordpanel, в Європі частка користувачів смартфонів з операційною системою Android досягла 74.3%, тоді як найближчий конкурент – iOS має лише 22.7% від всіх власників смартфонів [2].
Проте вже достатньо довгий час користування смартфоном не закінчується на телефонних викликах, і є значно ширшим, включаючи різного роду офісні операції, медіа складові, та багато інших функцій, які полегшують життя людини.
Багато з функцій можна виконувати за допомогою інтегрованих у операційну систему додатків, проте можливості та ідеї які можна реалізувати за допомогою таких пристроїв практично нескінченні, наскільки нескінченними є бажання людей, тому написання додатків які могли б розширити можливості користувача будь- якого девайсу завжди було актуальною темою серед розробників програмного забезпечення. Програми для ведення бізнесу, розрахунку економічних процесів, навчання, медицина, ігри. Проаналізувавши будь – яке середовище можна придумати безліч варіантів вирішення тих чи інших проблем.
Однією із платформ, яка дозволить не лише поділитися своїми програмними продуктами а й монетизувати їх є Google Play
Проте, як відомо, там де є прибуток, там є і економіка. А говорячи про Google Play – навіть ціле економічне середовище зі своїми особливостями, перевагами і недоліками, економічними процесами, і всіма іншими складовими даного явища.
Значну частку в економічному середовищі системи Google Play займає саме отримання прибутку з додатків які розміщуються в системі. Для монетизації додатку в системі Google Play найпопулярнішими серед розробників є 5 бізнес моделей:
• Продаж додатків;
• Внутрішні платежі;
• Підписка;
• Freemium;
• Реклама.
Продаж додатків є чи не найпростішим способом отримання доходу, оскільки все що необхідно – при завантаженні додатку виставити ціну. Відтепер всі користувачі яким сподобається ваш додаток зможуть завантажити його з Google Play, оплативши перед цим виставлену ціну.
Внутрішні платежі – це покупки які здійснюються користувачами безпосередньо під час користування додатком. Предметом здійснення таких покупок є зазвичай ігрова валюта, за допомогою якої можна отримати перевагу над противниками в іграх.
Підписка – вид монетизації реалізований за допомогою платежів, які мусить вносити користувач для користування додатком. Такі платежі виконуються циклами. Щомісячно, щорічно, або за будь – який термін обраний розробником.
Freemium – поділ функціоналу додатку на основну частину, яка надається безкоштовно, та додаткову – яку користувач може отримати після того як заплатить відповідну суму.
Останнім, і найбільш широким за змістом видом монетизації є інтегрована реклама. Рекламу в додаток можна інтегрувати безліччю способів. За допомогою сторонніх систем (однією з таких є система від Google під назвою AdMob) або самостійно: рекламний банер або рекламу на весь екран, відео вставку або звичайне статичне зображення, з можливістю пропустити рекламу чи обов’язкову для перегляду. Варіантів дуже багато, і в залежності від специфіки додатку, можна обрати той вид який принесе максимальний прибуток з принесенням мінімального дискомфорту для користувачів.
Ознайомившись з широким спектром вибору монетизації можна з впевненістю сказати, що економічне середовище Google Play ще не має постійної структури і не досить розвинуте, не дивлячись на вже готові рішення і ефективні бізнес моделі. Рухаючись в такому руслі, кожна з бізнес – моделей може стати неефективною, і компанія чи окремий розробник можуть втратити частину свого прибутку, оскільки на даний момент не існує економічних моделей чи прогнозів, лише статистика. До того ж готові рішення інтегруються частіше початківцями, або самими розробниками, що вражає враховуючи грошові потоки, які вже існують в подібних системах.
Для ознайомлення з прикладами достатньо перейти на вкладку «платні» в системі Google Play, та відкрити декілька популярних додатків та ігор.
Майнкрафт. Ціна на території України 123 грн. Кількість завантажень
10 000 000 – 50 000 000. Сума вражає, від 1 230 000 000 грн. до 6 150 000 000 грн. за 6 років. Хоча це тільки приклад, причому від бренда який зарекомендував себе досить давно, тому можна відкрити менш популярні додатки.
Список покупок+. Ціна 50.00 грн. Кількість завантажень 5 000 – 10 000.
Сума від 250 000 грн. до 500 000 грн. Додаток, який заміняється звичайним записником, або «нотатками» які можна знайти в стандартних додатках будь – якого смартфону.
Лише два приклади платних додатків показують якими можуть бути грошові потоки як для гри яка розроблювалася не один тиждень, так і для додатків які досвідчений розробник може написати за декілька днів. І це тільки платні додатки, наведемо приклад доходу від безкоштовних додатків з інтегрованими платежами.
По офіційним даним від Rovio, компанії відомої серією ігор Angry birds на їхньому веб – сайті www.rovio.com/news/rovio-continues-its-growth-path-first-quarter-2017 дохід від ігор в першому кварталі 2017 року 56.6 млн. євро.
Ще один приклад безкоштовного додатку, на цей раз не такого відомого, проте, також орієнтованого на дохід: Fuel Manager – безкоштовний додаток для визначення витрат пального. Обраний варіант монетизації – рекламні банери. Дохід додатку Fuel Manager можна побачити на рис. 1.

Рис. 1 Дохід від безкоштовного додатку Fuel Manager [3].

Отже, варіантів монетизації Android додатків достатньо, а кожен з них може принести немаленький дохід, якщо прикласти для цього необхідні зусилля.
Найкращим способом для ознайомлення зі структурою системи є практичне застосування, тому нижче на прикладі простого додатку – таймера DotaTiming буде представлено кроки, які повинен пройти розробник для розміщення свого додатку на платформі Google Play.
Після того як написання додатку завершено, перш за все необхідно придбати обліковий запис розробника від компанії Google inc. Для цього достатньо перейти на відповідний веб – сайт за посиланням: https://play.google.com/apps/publish/signup, зареєструватися вказавши свої дані та внести реєстраційний внесок у розмірі 25$, після чого розробнику буде надано доступ до Google Play Console – системи для розміщення додатків у Google Play, та перегляду детальної статистики для моніторингу роботи додатку.
Наступним етапом є створення запису додатку, і реєстрація назви, опису, та логотипів в Google Play.
Коли все зроблено можна завантажити apk – файл додатку, і розмістити на публікацію, а точніше на перевірку від Google inc. Після успішної перевірки додаток буде опубліковано в системі, й стане доступним для завантаження користувачам.
Слід відразу зауважити, що для монетизації додатку DotaTiming використовується звичайна реклама – банер, оскільки весь функціонал – це 4 фіксованих таймера для онлайн гри, по закінченню яких відтворюється звуковий сигнал та відбувається вібрація смартфону, та налаштування які на даний момент дозволяють лише виключити звук або вібрацію по закінченню таймерів.
Для розміщення реклами обрано систему AdMob від компанії Google.
Перелік факторів які впливають на дохід від реклами інтегрованої системою AdMob можна побачити на рис. 2.

Рис. 2 Фактори які впливають на прибутки від реклами у системі AdMob

на прикладі додатку DotaTiming Дохід від реклами залежить від елементарних факторів таких як покази та кліки, а також деяких показників як RPM показу (прибутки за 1000 переглядів), який залежить основним чином від частоти збігу (наскільки різноманітною є реклама яку переглядають користувачі), а також від CTR показів (різноманітність користувачів, змінюється від тривалості оновлення реклами на сторінці).
Після десяти днів з моменту публікації додатку всього було здійснено 40 завантажень, з чого можна зробити висновок, що без ефективної реклами (реклама DotaTiming це лише 2 записи на спеціалізованих форумах) кількість завантажень буде мінімальною. Легко зробити висновок, що до факторів які впливають на дохід слід додати ефективність реклами
Останнім пунктом який виділяє систему Google Play є пошукова оптимізація, яка реалізована досить складно, хоча офіційної інформації від Google на цю тему мінімум – правила та поради.
Десять днів занадто короткий проміжок часу для формування конструктивних висновків, проте на перший погляд пошукова оптимізація працює найбільш активно в перші дні після публікації додатку. Спочатку це останні місця при пошуку свого додатку в Google Play, проте після дотримання деякої стабільності в завантаженнях додатку впродовж перших днів з моменту публікації, додаток стрімко зміщується вгору та зупиняється на одному місці на досить тривалий час.
Висновки
Отже, проаналізувавши структуру економічного середовища системи Google Play можна побачити велику кількість різного роду факторів, які можуть впливати на успіх розробників в системі, а також те, наскільки складним механізмом є система Google Play, і яка кількість економічних складових системи до цих пір не досліджена на достатньому рівні.
Існуючі види монетизації додатків у системі Google Play розроблені з урахуванням статистики яку ведуть самі розробники, проте завдяки ефективним економічним моделям та прогнозам, прибуток виросте в декілька раз, враховуючи фактори, які впливають на економічну складову окремих суб’єктів даного ринку.
До того ж різноманітність категорій в розробці додатків до смартфонів виключає можливість використання деяких видів монетизації, що спричиняє необхідність в детальному аналізі кожної категорії, або навіть окремих додатків, особливо тих, від яких розробники вже отримують дохід в мільйонах гривень.
Google Play це середовище, яке потребує детального аналізу та розбору від експертів економічного напряму, для того щоб розібрати всі складові системи так, як це вже реалізовано в інших видах професійної діяльності.

Література
1. «Цифра дня: Сколько активных устройств работает на Android?».  17.05.2017. [Електронний ресурс]. URL:  https://www.ferra.ru/ru/techlife/news/2017/05/17/android-2-billion-active-devices/.
2. «iOS and Android push towards a Two-OS world». 15.03.2017. URL: https://www.kantarworldpanel.com/global/News/iOS-and-Android-push-towards-a-Two-OS-world.
3. «1 разработчик. 2 приложения. 3 года». 26.04.2017. URL: https://habrahabr.ru/post/282417/.
4. «Монетизация Google Play: бесплатными играми с доступом к биллингу оператора».  02.05.2012.URL: https://habrahabr.ru/company/apps4all/blog/143180/.
5. «Умови використання Google Play». 05.02.2018 URL: https://play.google.com/intl/uk_ua/about/play-terms.html/.
6. «Монетизація та реклама». 02.02.2018/ URL: https://play.google.com/intl/uk_ALL/about/monetization-ads/payments/.

Залишити відповідь