Специфіка благодійної діяльності новітніх релігійних рухів

Поділитися Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Share on Reddit0Pin on Pinterest0Print this page

У статті проаналізовані основні аспекти благодійної діяльності нових релігійних рухів та вплив на соціальне життя України. Розглядаються основні напрямки та приклади благодійної діяльності новітніх релігійних рухів в Україні. 

Ключові слова: новітні релігійні рухи, нетрадиційні релігії, Україна, благодійна діяльність, соціальна діяльність

The article analyzes the principal aspects of charitable activities of new religious movements and their impact on social life of Ukraine. The main areas and examples of charitable activities of new religious movements in Ukraine.

Key words: new religious movements, non-traditional religions, Ukraine, charitable activities, social activities

 

Пріоритетне місце в діяльності будь-яких релігійних організацій завжди займали благодійність та соціальне служіння. Релігійним організаціям притаманне особливе розуміння та обґрунтування благодійності, яке реалізується через любов до ближнього як здійснення божественних заповідей, служіння бідним як служіння Богу.

Благодійна діяльність – це добровільна, безкорислива ​​(безоплатна або на пільгових умовах) робота релігійних організацій, що включає в себе безкорисливу передачу громадянам або юридичним особам майна, грошових коштів, безкорисливе виконання робіт та надання послуг або іншої підтримки [19, с. 7].

На законодавчому рівні благодійна діяльність релігійних організацій здійснюється на підставі Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» [4] та «Про свободу совісті та релігійні організації» [5]. У статті 23 «Добродійна і культурно-освітня діяльність релігійних організацій» говориться, що задля здійснення благодійної та культурно-освітньої діяльності, релігійні організації можуть створювати товариства, братства, асоціації, інші об’єднання громадян. Релігійні організації можуть здійснювати благодійну діяльність як самостійно, так і через громадські фонди [5].

За роки незалежності України благодійна діяльність, діючих на її теренах конфесій, набула вираженого багатовекторного спрямування. Релігійні організації насамперед сприяють розв’язанню проблем соціально незахищених верств населення.

Основними напрямками благодійної діяльності новітніх релігійних рухів є опіка над будинками для самотніх людей похилого віку, дитячими будинками, школами-інтернатами, літній відпочинок дітей з бідних сімей, дітей-сиріт та дітей-інвалідів, створення благодійних їдалень, безкоштовна роздача їжі, одягу, надання грошової допомоги і т.д. Створюються проекти при медичних установах (лікарні, поліклініки, госпіталі), в рамках яких надається медична та консультативна допомога соціально незахищеним верствам населення (малозабезпечені, багатодітні сім’ї, інваліди), соціально-реабілітаційні центри для нарко- та алкозалежних [11].

Ще одним важливим напрямком є ​​робота із засудженими, що перебувають у місцях позбавлення волі, або вже відбули покарання. Члени новітніх релігійних організацій пишуть листи ув’язненим, відправляють релігійну літературу, підтримують контакти з сім’ями засуджених та надають їм різноманітну допомогу. Також НРР надають консультативну та матеріальну допомогу біженцям та вимушеним переселенцям, гуманітарну допомогу малозабезпеченим громадянам, допомагають жертвам стихійних лих та надзвичайних ситуацій [19, с. 14].

Отже, діяльність благодійних організацій, що створюються новітніми релігіями, спрямована як на окремих осіб, що її потребують, так і цілі соціальні групи (наприклад, біженці, мігранти), і полягає у фінансуванні та організації соціальних проектів благодійного характеру.

Милосердя і благодійність – це частина віровчення вайшнавів і є основою практичної соціальної роботи Міжнародного Товариства Свідомості Крішни (МТСК) в Україні.

Гуманітарна місія «Харе Крішна – їжа життя» – це єдина в світі міжнародна організація, що займається роздачою вегетаріанської їжі. Традиція масової роздачі вегетаріанської їжі розпочата Шрі Чайтаньєю Махапрабху та його послідовниками ще у XVI столітті. Коріння цієї традиції сягають «Бхаґавад-ґіти» [14], де написано, що релігійні дійства, які не супроводжуються роздачою їжі, є неосвіченими та не приносять блага. Проект розпочався у 1972 році з ініціативи Прабгупади, засновника Товариства, який, надаючи велике значення благодійності, наголошував своїм послідовникам, що навколо храмів не повинно бути голодних.

Метою програми «Їжа заради життя» є безкоштовна роздача гарячої їжі малозабезпеченим громадянам, інвалідам, людям похилого віку та хворим, а також багатодітним родинам, незалежно від їх національної, релігійної або іншої приналежності, а також надавати духовно-психологічну допомогу знедоленим, особливо в місцях військових конфліктів і стихійних лих. Вона є внеском крішнаїтів у вирішення проблеми голоду у світі. Сьогодні гуманітарна програма «Харе Крішна – їжа життя» діє майже у 50 країнах світу і за час свого існування, нужденні отримали понад 90 мільйонів безкоштовних обідів [16]. Продукти харчування закуповуються на кошти, зароблені громадами, завдяки розповсюдженню релігійної літератури, а також на добровільні пожертви.

Для кришнаїтів приготування їжі є важливим елементом духовної практики: «Коли готують їжу, розмірковують про Крішну, повторюють або співають Його імена. Страву під час приготування ніколи не куштують. Коли ж усе готово, знову прибирають на кухні, а затим з молитвою підносять їжу Божеству в спеціальному посуді. Перед трапезою читають хором вірші, написані Бхактівінодою Тхакуром, в яких прославляють прасадам. Їжа для вайшнавів – найбільший дар Бога. Людина, що скуштувала прасадам, здатна очиститися духовно й відчути в собі любов до Крішни, тому прийнято пригощати такою їжею оточуючих. У вайшнавських храмах є традиція підносити прасадам відвідувачам та влаштовувати щедрі бенкети для прихожан та всіх бажаючих» [15, с. 111].

У віроповчальних текстах вказується, що благодійність повинна відбуватися по відношенню до гідної особистості: «Ведична література рекомендує доброчинність по відношенню до людей, котрі займаються духовною діяльністю, а не всім підряд. Слід завжди брати до уваги духовну досконалість.  Тому милостиню треба подавати у місцях паломництва, під час місячного та сонячного затемнень і наприкінці місяця, або ж гідним брахманам, вайшнавам і у храмах. Займаючись подібною доброчинною діяльністю, не слід розраховувати отримати щось навзаєм. Іноді зі співчуття милостиню подають жебраку, однак, якщо людина того не заслуговує, то така благодійність не приведе до духовного прогресу. Іншими словами, у «Ведах» рекомендується бути розбірливими до свої благочинної діяльності… Є багато благодійних організацій, які обдаровують заклади, створені для задоволення почуттів. Така благодійність не ухвалюється ведичними шастрами; там рекомендується лише та, що відноситься до гуни доброчесності» [14, с. 743-744.].

На території України діє понад 30 центрів роздачі ведичної їжі. Найбільші з них знаходяться в Києві, Дніпропетровську, Харкові, Одесі та Львові. Програма реалізується при узгодженні з органами місцевої влади. З початку діяльності цієї програми в Україні роздано понад мільйона порцій. [19]

Також функціонує проект «Ведичне кулінарне мистецтво», метою якої є розповсюдження практики вегетаріанського харчування. Для цього створюються вегетаріанські клуби, кафе, ресторани, які, крім «вегетаріанства», виконують ще й функцію ознайомлення із «вайшнавітською» культурою.

Іншим напрямком благодійної діяльності МТСК в Україні є духовна реабілітація ув’язнених. Вайшнави вважають, що кращим засобом позбавлення суспільства від злочинності є очищення серця злочинця.

Проект «Дайте цим людям шанс!», функціонує в країнах СНД з 1993 року і пов’язаний з благодійною діяльністю МТСК у виправних закладах. В рамках цієї програми, організовуються релігійні проповіді, концерти, безкоштовне розповсюдження релігійної літератури.

Також волонтери Товариства проводять роботу в наркодиспансерах країни. У Київський спільноті ТСК є 9 колишніх наркоманів, які стали членами релігійної громади і намагаються допомогти наркозалежної молоді подолати цей недуг. Особливо успішно ця програма розвивається у Дніпропетровську. Мета програми – допомогти звільнитися від згубної звички і дати духовну основу наркоману. В рамках цієї програми кришнаїти розмовляють з хворими, влаштовують концерти. Допомога вайшнавів не обмежується виключно духовними консультаціями. Вони роздають благодійні обіди, солодощі, передають зібрані ними кошти на придбання медикаментів для терапевтичного лікування пацієнтів [19].

Проект ТСК «Сільськогосподарська громада» пов’язаний з організацією екологічно чистого сільського господарства, яке засноване на високоефективних технологіях з виробництва натуральних продуктів без використання шкідливих речовин [19]. Програма дозволяє освоїти ведичні способи землекористування та тваринництва, які стимулюють розвиток значних економічних потужностей, але ще не здобули визнання у суспільстві.

Загалом, більшість програм, які реалізують адепти Товариства Свідомості Крішни мають гуманітарну направленість та заслуговують доброзичливого ставлення з боку суспільства.

Діяльність громади Бахаї в Києві базується на «екологічній благодійності», задля побудови та покращення гармонії світу. Українські послідовники Бахаулли долучається до всеукраїнських екологічних акцій («Зробимо Україну чистою», «Надія є») і створюють свої толоки, в рамках молодіжних таборів бахаї. При Національному Центрі бахаї функціонує пункт по збору мукулатури та вживаних батарейок, проводяться різноманітні екологічні тренінги для молоді [13].

Благодійна діяльність Церкви Саєнтології здійснюється на декількох рівнях добровільними священиками, діанетичними групами та місіями. Вони проводять одитінг (англ. «auditing», спілкування один на один клієнта з саєнтологічним консультантом, в рамках стандартизованих процедур) [8], шлюбні консультації, допомагають долати нарко- та алкозалежності і повсякденні життєві труднощі.

Програма «Добровільні священики» була заснована в 1976 році з ініціативи Л. Рона Хаббарда. «Добровільний священик – це людина, яка на добровільних засадах допомагає своїм ближнім знову знайти мету, істину і духовні цінності в житті. Добровільний священик не закриває очі на біль, зло та несправедливість існування. Навпаки, він навчений спеціально для того, щоб усувати ці явища і допомагати іншим позбавлятися від них, а також знаходити в собі нові сили» [9]. Метою програми є віднайдення нових шляхів вирішення проблем, ґрунтуючись на духовних саєнтологічних істинах, які відкриті для послідовників будь-якого віросповідання.

За свідченнями саєнтологів, найчастіше добровільні священики працюють на благо суспільства, допомагаючи хворим або пораненим, навчаючи дітей основам наук, допомагаючи вирішити конфлікти і негаразди в сім’ї, на роботі, допомагаючи краще організувати своє життя. Одним з найпоширеніших методів допомоги, що використовують добровільні священики, є «асісти»: нескладні процедури, розроблені Хаббардом для того, щоб допомогти іншим людям подолати емоційні розлади, стрес, травми, хвороби і наслідки операцій. «Асіст», як інформують самі саєнтологи в рекламних буклетах, не є заміною медичного лікування, оскільки їх сфера застосування – духовні аспекти станів людини, проте саме вони дозволяють людині впоратися з цими станами швидше [1].

Впродовж 2014 року десятки волонтерів-саєнтологів надавали допомогу пораненим, використовуючи методи «асісту». Він проводився волонтерами в Київському, Харківському та Дніпропетровському військових госпіталях. А на 2015 рік, в рамках саєнтологічного проекту «Добровільні священики» заплановано навчання всіх бажаючих технології асістів [9].

В рамках благодійного проекту «Дорога до щастя» волонтери безкоштовно роздали 260 тисяч брошур «Дорога до щастя» Хаббарда. Саєнтологи стверджують, що саме поширення цієї брошури у великих кількостях позитивно впливає на ситуацію в суспільстві, знижуючи рівень агресії і ворожнечі, повертаючи людям впевненість у завтрашньому дні і терпимість до ближніх. В Україні брошуру роздавали в 15 областях, наближених до зони конфлікту [9].

Члени Церкви Ісуса Христа Святих Останніх Днів (мормони) також займаються благодійною діяльністю. Цікаво, що більшість проектів спрямовані тільки на членів релігійної організації. Надання допомоги не членам Церкви здійснюється через благодійну організацію СОД («Latter-day Saint Charities»), яка не є пов’язана з місіонерською роботою [20]. Організація займається розподіленням продовольства для нужденних, надає допомогу у випадку стихійних лих та надзвичайних ситуацій, створює та фінансує проекти, які приносять користь постраждалим у війні регіонам, а також займається підтримкою тих людей, які організовують власний бізнес [2].

В Церкві існує практика добровільного служіння, в рамках якої мормонами здійснюється управління організацією, консультування, навчання (дорослих, підлітків або дітей), домашнє вчителювання, місіонерська робота, організація культурних заходів або служіння. Таким чином ЦІХСОД залучається до діяльності місцевої громади [3].

Благодійна діяльність здійснюється в таких напрямках: пожертва одягу та речей для нужденних, поліпшення умов життя соціально незахищеним верствам населення, безпритульним дітям, забезпечення медичних закладів ліками та обладнанням, облаштування притулків, будинків-інтернатів для дітей, інвалідів, людей похилого віку, надання допомоги і підтримки в місцях стихійних лих та військових дій. У 2014 році ЦІХСОД виділила 1,5 млн. доларів на гуманітарну допомогу переселенцям з Донбасу, а також тим, хто залишився на території проведення бойових дій. На виділені кошти волонтерами-мормонами проводилася закупівля медичного обладнання, постілі та меблів для лікарень, дитячих будинків та будинків для літніх людей [6].

В Україні, в рамках проекту «Руки допомоги мормонів», Церква Ісуса Христа Святих Останніх Днів двічі на рік проводить всеукраїнські толоки, мормони саджають квіти та дерева, згрібають листя та займаються прибиранням зелених зон [12].

Також, завдяки мормонам, в Україні почали діяти програма подолання залежностей (алкоголізм, тютюнопаління, вживання наркотичних речовин, сексуальної адикції) і програма допомоги подружжям та сім’ям. На щотижневій основі діє дві групи, з подолання залежностей, в Дніпропетровську та Одесі. А також дві групи підтримки подружжя/членів сім’ї, які щотижня збираються у Києві та Харкові [18].

Церква піклується про духовний та матеріальний добробут своїх членів. Вона надає підтримку в отриманні освіти, професійному зростанні, збереженні фізичного здоров’я, соціальної, емоційної та духовної сили. Благодійні проекти щодо забезпечення добробуту частково фінансується за рахунок добровільних пожертвувань членів Церкви, які постять один день на місяць, пропускаючи два послідовні прийоми їжі, а зекономлені таким чином гроші жертвують [10].

Соціальна діяльність харизматичних церков характеризується своїм різноманіттям. Велика увага приділяється роботі з алко-, нарко- та тютюнозалежними людьми. Наприклад, у Києві на базі деяких харизматичних громад, з цією метою створено місію «Самарянин». Церкви здійснюють допомогу дитячим інтернатам,  інтернатам для розумово відсталих, допомагають ув’язненим у жіночих та дитячих виправних закладах, а також допомагають реабілітуватися тим, хто вийшов на волю. Харизмати в Україні організовують пересувні амбулаторії, безкоштовні їдальні, спеціалізовані медичні центри, створюють волонтерські об’єднання, що допомагають певним категоріям  потребуючих тощо. Окремі релігійні громади й центри адресно  піклуються над пацієнтами психіатричних лікарень, мешканцями будинків для літніх людей, дітьми-сиротами [17].

В благодійній діяльності новітні релігійні рухи вбачають свою соціально-стабілізуючу роль для суспільства. А сама необхідність релігійним організаціям благодійності, викликана складною соціально-економічною ситуацією в країні.

На проекти соціального служіння, що здійснюються неорелігійними організаціями, впливає віровчення, що сповідуються всередині релігії і часто благодійна діяльність використовується як місіонерська платформа. При цьому благодійність використовується для формування позитивного іміджу в суспільній свідомості і встановлення контактів з представниками державних структур та інших релігійних організацій.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРИ

1 Ассисты (помощь телу). Проект Патрули Времени. Дианетика и Саентология. Одитинг, обучение, э-метры. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://timecops.biz/assist.html

2 Благодійні служби СОД. Церква Ісуса Христа Святих останніх днів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ldschurch.com.ua/pro-cerkvu/gumanitarne-sluzhinnja/blagodiini-sluzhbi-sod.html

3 Добровільне служіння. Церква Ісуса Христа Святих Останніх Днів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ldschurch.com.ua/pro-cerkvu/vira-v-diji/dobrovilne-sluzhinnja.html

4 Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації»  від 05.07.2012 № 5073-VI [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5073-17

5 Закон України «Про свободу совісті та релігійні організації» від 23.04.1991 № 987-XII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/987-12

6 Мормонська Церква виділяє кошти на допомогу переселенцям Донбасу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mormonnews.org.ua/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F/mormon-church-helps-refugees-from-donbass

7 Новости. Расширение Церкви Саентологии в Киеве [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://scientology.org.ua/news

8 Одитинг – Википедия [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3

9 Официальная Церковь Саентологии. Добровольные священники, гуманитарная организация помощи при катастрофах [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.scientology.ru/activity/volunteer-ministers/volunteer-ministers.html

10 Пожертвування від посту. Церква Ісуса Христа Святих останніх днів [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.ldschurch.com.ua/pro-cerkvu/gumanitarne-sluzhinnja/pozhertvuvannja-vid-postu.html

11 Роль релігійних чинників у поступі українського соціуму. Аналітична доповідь [Електронний ресурс] / С. І. Здіорук, В. В. Токман, О. М. Литвиненко // К., НІСД, 2011. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/Relyg_chyn-56e51.pdf

12 «Руки допомоги Мормонів» у Харківському зоопарку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mormonnews.org.ua/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F/kharkiv-zoo-service-project

13 Сайт бахаї Києва – Покращення світу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bahai.kiev.ua/ua/uluchshenie-mira.html

14 Свамі Прабгупада. Бгаґавад-ґіта як вона є [Текст] / А.Ч. Бгактіведанта Свамі Прабгупада. – М.: Бхактіведанта Бук Траст, 1990. – 943с.

15 Совершенные вопросы, совершенные ответы [Текст] – М.: Бхактиведанта Бук Траст, 1991. – 128 с.

16 Тамамян Н. Неоіндуїзм на території України: виникнення й сучасне положення [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/43797/2006_39_13.pdf?sequence=3

17 Титаренко В. Релігійні процеси в неохристиянстві: форми ідентифікації та легітимізації в суспільстві. / В. Титаренко // Науковий вісник Чернівецького університету. – Чернівці, 2008. – №389-390 – С. 40–43

18 У Церкві Мормонів діє програма подолання залежностей [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mormonnews.org.ua/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F/overcoming-addiction-program

19 Шарыпова И. В. Внекультовая деятельность новых религиозных движений: социально-философский анализ: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філософ. наук: 09.00.13 / И. В. Шарыпова – М., 2005. – 28 с.

20 LDS Charities [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ldscharities.org/?lang=eng

Поділитися Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Share on Reddit0Pin on Pinterest0Print this page

Залишити відповідь


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /usr/local/www/data-dist/naub/wp-includes/functions.php on line 3720

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /usr/local/www/data-dist/naub/wp-includes/functions.php on line 3720