Експлікація розважальних телевізійних проектів в Україні (на прикладі телеканалу СТБ)

Поділитися Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Share on Reddit0Pin on Pinterest0Print this page

У статті охарактеризовано деякі з розважальних проектів на телеканалі СТБ, зокрема окреслено їх основні особливості та істотні відмінності. Також здійснено аналіз логотипів розважальних шоу на СТБ як елементу реклами на основі семіотичного аналізу їх кольорової гами. Особливу увагу звернено на дотримання основних правил використання кольорів у рекламі.
Ключові слова: телебачення, СТБ, розважальні проекти, шоу, реклама.

Основними функціями українського телерадіомовлення є: комунікативна, розважальна та інформаційна. Український телепростір далекий від ідеалу, але з року в рік можна прослідкувати тенденцію до підвищення соціального рівня та вдосконалення. І розважальні телепередачі стали основою цього. Саме такий вид телепередач є чи не найпопулярнішим на українському телебаченні. Прикладом для наслідування став світовий досвід, але при цьому наші телевізійники змогли віднайти родзинку у кожній з них, запропонувати щось таке, що властиве суто українцям.
Тому ми вирішили дослідити види розважальних програм та охарактеризувати окремі розважальні проекти телеканалу СТБ, визначити «родзинку» розважальних шоу-програм для українського глядача, провести аналіз логотипів як елементів реклами у розважальних шоу на СТБ.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідження здійснювалося з використанням теоретико-методологічних напрацювань в галузі телебачення таких дослідників як: В. Агеєв, В. Гоян, О. Зирін, Д. Тейлор та ін. Зокрема, у науковій роботі В. Гоян «Кольористика та зображальна естетика телевізійних програм: світовий досвід» описано метод створення на телебаченні концепції програми або окремого телевізійного твору. У дослідженні В. Агеєва «Семіотика» розкрито нові науково-практичні напрями семіотики, використання знаків та кольорів у рекламі. Автор О. Зирін у посібнику «Телебачення видовищ в Україні: реалії сучасного стану» висвітлив актуальні аспекти на ниві телебачення як культурного і суспільного феномену, передусім, у контексті процесів масової комунікації. У науковій роботі «Волшебство по расчету. Алгебра рекламы» Д. Тейлор розповідає про комунікаційні ідеї для реклами, методи їх впливу на споживача.
Метою статті є дослідження її видів та характеристика розважальних проектів телеканалу СТБ.
Виклад основного матеріалу дослідження. Канал СТБ – це загальнонаціональний український телеканал, що входить до медіахолдингу StarLightMedia. Заснований у 1997 році. Істотною відмінністю телеканалу є те, що він використовує правила Харківського правопису, що не завжди схвалює громадськість. Корпорація «Інтерньюз нетворк» (США) та ЗАТ «Міжнародний медіа центр» є засновниками каналу. Слоган СТБ – «Можливо все» [18].
СТБ – найдинамічніший український телеканал, з 2004 року він виріс в 2,5 рази і за рейтингами, і за проектами, і за числом співробітників. Сьогодні канал займає лідируюче місце за розміром аудиторії, при чому працює в компанії близько 2000 чоловік. Щорічний приріст числа працюючих на каналі людей становить приблизно 25% [18]. Саме на СТБ – найбільше власне виробництво серед українських телеканалів. На телеканалі транслюються різного формату програми, які можна поділити на дві категорії: інформаційні, соціальні і пізнавальні програми, а також розважальні програми. До першої когорти відносяться такі програми: «Вікна-Новини», «Один за всіх», «У пошуках істини», «Детектор брехні», «Паралельний світ», «Містичні історії», «Документальний детектив» та інші. Розважальні програми є візитною картою каналу, тому їх значно більше, а саме це: «Все буде добре», «Україна має талант», «Хата на тата», «Х-фактор», «Танцюють всі!», «Куб», «Кулінарна династія», «Слідство ведуть екстрасенси», «Битва екстрасенсів», «Неймовірна правда про зірок», «Зіркове життя», «МастерШеф», «Караоке на майдані», «Фермер шукає дружину», «Моя правда», «ВусоЛапоХвіст» та інші. Окремо серед розважальних проектів можна виділити такі реаліті-шоу: «Кохана, ми вбиваємо дітей», «Врятуйте нашу сім’ю», «Холостяк», «Правила життя», «Вагітна у 16», «Доньки-матері», «Зважені та щасливі» [15].
За допомогою моніторингу охарактеризуймо особливості розважальних проектів на СТБ. Ми використали цей метод, адже з його допомогою можна здійснити спостереження за досліджуваним об’єктом, на основі чого здійснити оцінку, аналіз та порівняння одержаних результатів для виявлення певних тенденцій, закономірностей, динаміки об’єкта.
«Х-фактор». Цей проект є аналогом британського – «The X Factor», за мету ставить пошук і розвиток талановитих співаків. Це музичне талант-шоу базується на публічних прослуховуваннях. Кастинги проходять у 6-и найбільших містах України – Києві, Харкові, Львові, Одесі, Донецьку та Дніпропетровську. Вперше шоу вийшло в ефір у вересні 2010 року і вже через 2 місяці завдяки Х-фактору сайт телеканалу увійшов до топ-25 українських сайтів [22].
Особливістю цього співочого шоу є те, що конкурсанти виконують композиції виключно наживо, інколи у супроводі живого оркестру. Часто виступи супроводжуються хореографічними постановками. Після виступу судді зазвичай коментують побачене і почуте, водночас присутня критика. Частіше за все суддя захищає свого учасника від критики суддів-колег. Але траплялися і такі випадки, коли суддя сам критикує свого конкурсанта. Правильним є підбір суддів, оскільки це на перший погляд зовсім різні люди, але кожен з них професіонал своєї справи.
Варто також відзначити рекламну кампанію Х-фактора. Проглядаючи її упродовж усіх сезонів, можна помітити суттєвий прогрес та істотну відмінність від рекламних кампаній інших шоу подібного формату.
Х-фактор отримав нагороди «Телетріумфу» у 2011 та 2012 роках в номінації «Форматна розважальна програма» та «Телезірку» у 2011 та 2013 роках у категорії «Улюблене талант-шоу» [22].
«Холостяк». Це реаліті-шоу, що стартувало на СТБ весною 2011 року. Як і попереднє шоу є аналогом американського «The Bachelor». Головними героями є власне сам холостяк і 25 дівчат [21]. Конкурс проходить у декілька етапів:
1) перший вечір знайомств (вибір фаворитки і тих, хто покидає шоу);
2) побачення (холостяк може запросити як і одну дівчину, так і декілька; основне завдання дівчат – сподобатись холостяку);
3) знайомство з сім’ями дівчат;
4) знайомство з сім’єю холостяка;
5) фінал [21].
Особливістю цього реаліті-шоу є власне і підбір самого холостяка. Ним не може бути проста людина з вулиці. Це повинен бути відповідальний, цілеспрямований, матеріально забезпечений, визначений у життєвих пріоритетах чоловік, якому для повної гармонії потрібна лише супутниця по життю. Також не менш важливою родзинкою є побачення, на які холостяк запрошує дівчат. Інтрига теж відіграє важливу роль упродовж усього шоу. Без неї не обходиться на «Церемонії троянд», після якої хтось із дівчат покидає проект, і, звичайно, на фіналі.
«Зважені та щасливі». Це український проект каналу СТБ, в якому учасники із зайвою вагою борються за грошову винагороду (чверть мільйона гривень) шляхом схуднення. Особливістю цього шоу є те, що переможцем можна було стати навіть після покидання проекту. На фіналі визначались переможці так званого «домашнього схуднення» – тобто це ті учасники, які залиши проект, але не здалися і продовжували скидати зайву вагу вдома. Шоу за всю свою історію удосконалювалось, і тим не менш ставало дедалі цікавішим. До прикладу, вже у четвертому сезоні лави тренерів поповнив боксер-професіонал – В’ячеслав Узєлков. Команди були поділені за віковим фактором. Надалі планується проводити схуднення цілими сім’ями.
«Україна має талант». Це українське талант-шоу, яке вперше вийшло в ефір у 2009 році і є аналогом британської телепередачі «Britain’s Got Talent». Кастинги проходять у 6-и найбільших містах України – Києві, Львові, Дніпропетровську, Донецьку, Харкові та Одесі [19].
Шоу відрізняється тим, що у ньому може взяти участь майже кожен – стать, вік, місце проживання чи віросповідання не мають ніякого значення. Основне, щоб учасник володів якимось талантом. Цікаво, що перед телевізійними кастингами ще проводять предкастинги у 24 містах України. У свою чергу журі вже обирає 60 найкращих, які змагаються за грошову винагороду (1 мільйон гривень) та звання найталановитішого. Шоу «Україна має талант» у 2009-2010 роках отримало відзнаку «Телетріумфу» в номінації «Розважальна програма».
СТБ транслює багато розважальних проектів, кожен з яких вирізняється неординарністю, новітніми впровадженнями і, звичайно, рекламою. Відомо, що вдала реклама є чи не головною запорукою успіху бренду, проекту чи послуги. У випадку розважальних проектів на телеканалі СТБ як рекламу можна розглядати відеоролики та логотипи, які є так би мовити візитною карткою кожного з проектів.
Існує безліч способів і методів дослідження ефективності реклами. Для дослідження ми відібрали логотипи розважальних проектів на СТБ, і використали семіотичний аналіз кольорів у рекламі для їх дослідження. Семіотика – це теорія знаків та знакових систем. На рівні підсвідомості кожна річ чи її певні особливості, у тому числі і колір відіграють певну роль. Тому нашим завданням є визначення семіотичного значення того чи іншого логотипу розважального шоу з подальшою прив’язкою до рівня популярності того чи іншого проекту. Також нашим завданням було визначити, чи відповідає кольорова гама логотипів загальноприйнятим нормам використання кольорів у рекламній діяльності.
Основне завдання реклами – привернення уваги, зацікавлення, спонукання (у нашому випадку) до перегляду того чи іншого шоу. Вплив кольору на людину ґрунтовно досліджувався у ХХ столітті. Праця Гете «Вчення про колір» (1810 р.) є першою у цій сфері, де акцент робиться на значенні досвіду та емоцій у сприйнятті кольору. Колір – це сильний засіб впливу на підсвідомість людини. Тому він використовується як психологічна маніпуляція у рекламній сфері. При створенні реклами семантика кольору відіграє дуже важливе значення. У теорії дизайну вона пов’язана з впливом кольорів на психіку людини [17].
Існує думка, що кольори володіють певними характеристиками і особливостями, які є приписані або притаманні їм від природи. Дослідження підтверджують, що кількість кольорів у рекламі істотно впливає на її ефективність. Якщо уявити, що ефективність сприйняття чорно-білого зображення становить 100%, то ефективність поєднання двох кольорів у рекламі зростає на 20%, а більш ніж двох – на 40% [1].
У рекламних цілях зазвичай рекомендується використовувати не більше двох різних кольорів, але можливий варіант урізноманітнення спорідненими відтінками. Таким чином створюється відчуття послідовності, що не викликає дисонансу. Загалом не можна визначити якийсь один рецепт на всі випадки життя. Це можна пояснити тим, що психологічний вплив, який викликає кольорова гама, є різним у різних людей. Причиною цього є ментальність, традиції і культура, віросповідання та багато інших факторів.
Провівши аналіз логотипу реаліті-шоу «Х-фактор» (Рис. 1), приходимо до висновку, що поєднання кольорової гами вдале. Чорний додає витонченості і аристократичності. Незважаючи на той факт, що рекомендовано у рекламі використовувати не більше двох різних кольорів, логотип «Х-фактору» є вдалим і гармонійним. Адже основним кольором тут виступає червоний. Чорний і білий є так званим фоном, що розбавляє основний колір, і робить рекламу запам’ятовуваною та не викликає дисонансу.

Рис. 3Рис. 1 Логотип шоу «Х-фактор»

Основними фоновими і найбільш яскраво вираженими кольорами логотипу «Україна має талант» (Рис. 2.) є синій і жовтий (теплий) кольори. Синій – символізує гармонію і спокій, жовтий – дружелюбність і теплоту. Використання таких кольорів у рекламі вважається найбільш ефективним [19]. Золотистий колір напису є символом переваги. Колір слів – золотистий і світло-голубий є вдалим, адже дотримується правило використання двох кольорів, а останні є відтінками основних кольорів. Проте, основний акцент у цьому логотипі робиться на патріотизмі, адже синьо-жовтим є прапор України.

Рис. 3Рис. 2 Логотип шоу «Україна має талант»

Логотип шоу «Холостяк» (Рис. 3) витриманий у світлих тонах – світло-жовтий, золотистий, світло-синій та їх відтінки. Для реклами жовтий колір є надзвичайно вдалим, адже він найдовше зберігається у пам’яті, у порівнянні з іншими кольорами, також привертає увагу і стимулює мозок, чого якраз і прагне рекламне повідомлення. Невелика кількість світло-синього кольорів та його відтінків розбавляють загальну картину і символізують внутрішню силу і гармонію [21].

Рис. 3Рис. 3 Логотип шоу «Холостяк»

Як можна побачити, тони логотипу шоу «Все буде добре» (Рис. 4) переважно світлі і теплі. Найбільш вираженими є помаранчевий та червоний. Перший символізує благополуччя і життєрадісність, водночас є імпульсивним і таким, що прискорює пульс. Червоний – гарячий і емоційно насичений, символізує також заборону і небезпеку. Підбір кольорів є абсолютно виправданим, адже мета шоу – надати людям поради, зробити їх життя простішим і кращим. Водночас експерти часто наголошують на небезпеках і перешкодах, вказуючи як їх уникнути [13].

Рис. 3Рис. 4 Логотип шоу «Все буде добре»

Основними кольорами логотипу шоу «Зважені та щасливі» (Рис. 5) є синій та білий з їхніми відтінками, а також легкі вкраплення рожевого та жовтого. Як вже згадувалося вище, синій колір є ефективним для використання у рекламі. Цей колір символізує рівновагу, спокій і свіжість; його обирають впевнені у собі люди. Він дуже підходить під саме шоу, адже участь у ньому беруть саме впевнені у собі люди, які мають надзвичайну силу волі і витримку. Білий символізує спокій і чистоту і рекомендований у поєднанні із синім. За ступенем сприйняття дане колірне поєднання посідає 10 місце серед 25 [17]. Тому загалом таке поєднання кольорів є вдалим у якості реклами.

Рис. 3Рис. 5 Логотип шоу «Зважені та щасливі»

Провівши семіотичний аналіз кольорів, використаних у логотипах таких розважальних телепрограм на каналі СТБ як «Х-фактор», «Україна має талант», «Холостяк», «Зважені та щасливі» та «Все буде добре», приходимо до висновку, що усі логотипи підібрані досить вдало з точки зору реклами. Вони відповідають вимогам використання кольорової гами у рекламі. Розробники обрали правильні кольори, щоб привернути якомога більшу увагу глядача. Так, для реклами найбільш ефективними є червоний, жовтий і синій кольори. Хоча б один із них ми можемо побачити на логотипах розважальних шоу на СТБ. До прикладу у логотипі шоу «Х-фактор» найбільше червоного кольору, який стимулює і турбує. Червоний колір символізує напруженість, емоційний сплеск. Логотип повністю виправдовує формат шоу, адже глядачів постійно тримають у напрузі, як в принципі і самих учасників. Основними фоновими і найбільш яскраво вираженими кольорами у логотипі шоу «Україна має талант» є синій і жовтий (теплий) кольори. Синій – символізує гармонію і спокій, жовтий – дружелюбність і теплоту. Як зазначають дослідники, використання таких кольорів у рекламі вважається найбільш ефективним. Найбільш вираженими у логотипі «Все буде добре» є помаранчевий та червоний кольори. Перший символізує благополуччя і життєрадісність, водночас є імпульсивним і таким, що прискорює пульс. Вони вдалі для використання у рекламі.
Висновки. Отже, кожен із проектів має свої особливості. Так, на шоу «Х-фактор» всі конкурсанти виконують композиції виключно наживо, інколи навіть у супроводі оркестру. Проект «Холостяк» вражає своєю вишуканістю і неординарністю. Це стосується як і самих побачень, так і особи головного героя, який має бути втіленням мужності, відповідальності і шарму. На проекті «Зважені та щасливі» перемогти можна навіть покинувши шоу, адже на фіналі визначається переможець домашнього схуднення, який отримує також грошову винагороду.
Для того, щоб дослідити перспективу розвитку розважальних проектів на СТБ було проведено паралелі між рекламою та успішністю, глядацькою аудиторією того чи іншого проекту і, зокрема, перспективу розвитку. Тому ми використали семіотичний аналіз кольорів у рекламі. Загалом, логотипи відповідають вимогам використання кольорової гами у рекламі. Розробники обрали правильні кольори, щоб привернути якомога більшу увагу глядача. Так, для реклами найбільш ефективними є червоний, жовтий і синій кольори. Хоча б один із них ми можемо побачити на логотипах розважальних шоу на СТБ.

Список використаних джерел та літератури

1. Агеев, В. Семиотика [Текст] / В. Агеев. – М. : Весь мир, 2002.
2. Гоян, В. Типові та жанрові особливості телепрограми [Текст]: навч. посіб. / В. Гоян. – К., 2001. – 52 с.
3. Гоян, В. Кольористика та зображальна естетика телевізійних програм: світовий досвід [Текст]: метод. рекоменд. / В. Гоян. – К., 2002. – 40 с.
4. Елина, Е. Семиотика рекламы [Текст] / Е. Елина. – М. : ИТК «Дашков и К», 2008. – 14-17 с.
5. Зирін, О. Телебачення видовищ в Україні: реалії сучасного стану [Текст] / О. Зирін . – К., 2003. – Вип. 4. – С. 126-132.
6. Кафтанджиев, Х. Гармония в рекламной коммуникации [Текст] / Х. Кафтанджиев. – М. : Эксмо, 2005. – 368 с.
7. Кузнецов, Г. Ток-шоу: неизвестный жанр [Текст] / Г. Кузнецов. — М., 1998. – 68 с.
8. Гарагуля, А. Реаліті-шоу на українському телебаченні [Електронний ресурс] / А. Гарагуля. – Режим доступу: http://www-philology.univer.kharkov.ua/nauka/e_books/visnyk_1027/content/garagula_khmel.pdf. – Назва з екрану.
9. Гіденс, Е. Телебачення і жанр [Електронний ресурс] / Е. Гіденс. – Режим доступу: http://libfree.com/189192915_sotsiologiyatelebachennya_zhanr.html. – Назва з екрану.
10. Димо, О. Семіотичний аналіз Інтернет-реклами [Електронний ресурс] / О. Димо. – Режим доступу: http://int-konf.org/konf042013/256-dimo-o-ye-semotichniy-analz-nternet-reklami.html. – Назва з екрану.
11. Кучерявий, В. Психологія реклами і кольору [Електронний ресурс] / В. Кучерявий. – Режим доступу: http://politiko.ua/blogpost53141. – Назва з екрану.
12. Огилви, Д. Огилви о рекламе [Текст] / Д. Огилви. – М. : Эксмо, 2006.
13. Тейлор, Д. Волшебство по расчету. Алгебра рекламы [Текст] / Д. Тейлор, С. Хэтч. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2008. – 272 с.
14. Все буде добре. Офіційна сторінка проекту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dobre.stb.ua/. – Назва з екрану.
15. Подольчак, Н. Використання психотехнологій кольору в рекламі [Електронний ресурс] / Н. Подольчак. – Режим доступу: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/11343/1/21.pdf. – Назва з екрану.
16. Проекти СТБ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.stb.ua/ua/projects/. – Назва з екрану.
17. Психологія кольору в рекламі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://toplutsk.com/articles-article_426.html. – Назва з екрану.
18. Романовська, Л. Психологія кольору в рекламі [Електронний ресурс] / Л. Романовська. – Режим доступу: http://intkonf.org/romanovska-lo-chaplinskiy-yub-psihologiya-koloru-u-reklami/. – Назва з екрану.
19. СТБ. Офіційний сайт телеканалу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.stb.ua/ua/. – Назва з екрану.
20. Україна має талант. Офіційна сторінка проекту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://talant.stb.ua/ua/. – Назва з екрану.
21. Хата на тата. Офіційна сторінка проекту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://hatanatata.stb.ua/ua/. – Назва з екрану.
22. Холостяк. Офіційна сторінка проекту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://holostyak.stb.ua/. – Назва з екрану.
23. Х-фактор. Офіційна сторінка проекту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://xfactor.stb.ua/ua/. – Назва з екрану.

Поділитися Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Share on Reddit0Pin on Pinterest0Print this page

Залишити відповідь


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /usr/local/www/data-dist/naub/wp-includes/functions.php on line 3720

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /usr/local/www/data-dist/naub/wp-includes/functions.php on line 3720